Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Komfort i kubik

Citroën slår vakt om sin ledande roll som komfortbil också i det lilla formatet. Nya lilla C3 bjuder dock inte bara på komfortabel och kul körning utan också på mycket mera kvalitetskänsla än tidigare. Men bara fyra stjärnor i Euro Ncap - en onödig plump i protokollet!

I provbilen sitter en liten rask 1,6-litersmotor på 120 hästkrafter som imponerar, men dieselmaskinen är ändå ett smartare val.

I provbilen sitter en liten rask 1,6-litersmotor på 120 hästkrafter som imponerar, men dieselmaskinen är ändå ett smartare val.

Foto: Rolf Gildenlöw

PÅ VÄG2010-02-03 03:00
Nu ska det genast sägas att den som ryggar för den uteblivna femte stjärnan i krocktestet i alla fall inte behöver oroa sig för att bilen saknar antisladdsystem. Det är standard på svenska bilar men extrautrustning i andra delar av Europa. Därför blev det minuspoäng hos Euro Ncap. Däremot är nackskyddet riktigt dåligt var du än köper din C3 så det är ingen bra bil att sitta i vid en påkörning bakifrån. Men i övrigt sitter man utmärkt och åker komfortabelt. I alla fall i framsätet. Baksätet är inte gjort för storvuxna. C3 är också kul att köra och får en extra krydda med 120-hästarsmotorn, som sitter i provbilen. Men egentligen är 90-hästarsdieseln, som nöjer sig med 0,38 liter milen, ett mycket smartare och mera miljöriktigt val. Helt ny bil
Även om den runda karossen känns igen från föregångaren så är det en helt ny bil, byggd på PSA:s nya lilla plattform som också blir bas för kommande Peugeot 208. Bilen är ungefär en decimeter längre och en halv decimeter bredare än fjolårsmodellen medan axelavståndet är näst intill detsamma. Liksom matchvikten. Kvalitetskänslan är klart förbättrad både i stort och i smått. Mindre plastdoft på insidan och mera finlir på utsidan. Hjulupphängningarna med fjäderben fram och en halvstel axel bak är teknisk sett inte så imponerande men chassikonstruktörerna har gjort underverk med tämligen enkla medel. Utan att ha gjort avkall på vare sig komfort eller köregenskaper. Jättelik vindruta
Det kanske mest iögonfallande hos nya C3 är den gigantiska vindrutan, som fortsätter upp över nära nog halva taket och förstås ger massor av skönt ljus i kupén. Om nu inte solen står i zenit, för då bidrar den väldiga glasytan till både bländning och värme. Fast då kan du dra för ett extra innertak, där också solskydden sitter. På vår Exclusive-version är den här vindrutan standard men till övriga modellvarianter kostar den ett antal tusenlappar extra. I Sverige blev fjolåret inte särskilt lysande för Citroën medan det däremot gått riktigt bra i övriga Europa. Och C3-modellen har haft en viktig roll. Totalt har det sålts över två miljoner Citroën C3 sen introduktionen 2002. Om priserna på nya C3 inte skenar iväg så borde det här kunna bli en populär bil även i Sverige. Säljstart i april.
BETYG: 3 av 5 RESULTAT: 39 av 50 poäng ALLMÄNT 8 av 10 poäng Tjänstevikt (kg) 1 150 Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 150/1 150 Drivning Fram Växlar M5 Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 598/bensin Maxlast (kg) 429 PRESTANDA 7 av 8 poäng Effekt (hk) 120 Vridmoment (Nm/varv) 160/4 200 0-100 km/t på (sek) 9,9 Vändcirkel (m) 10,2 KOMFORT 9 av 10 poäng Fällbart ryggstöd bak 40/60 Ställbar ratt Höjd/längd Bagageutrymme (lådliter) 300 (under hatthyllan) Luftkonditionering ACC Styrservo Elektrisk
SÄKERHET
7 av 10 poäng 3-punktsbälte alla platser Ja Krockkuddar/krockgardiner 6 Fästen barnstol Isofix Antisladdsystem Ja Aktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nej MILJÖ 2 av 4 poäng CO2 (g/km) 136 Bränsleförbrukning (l/100 km) 5,9 EKONOMI 6 av 8 poäng Pris på gatan (kr) 165 000 Skatt (kr) 900 Serviceintervaller (mil/år) 3 000/2 Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12 RESERVDELAR Avgassystem (kr, utom kat) 5 334 Strålkastare (kr) komplett 1 824 + PLUS Rolig att köra. Angenäm ljudkomfort. Bra prestanda. - MINUS Bara fyra stjärnor i Euro Ncap. Trångt baksäte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om