Komfort i kubik
Citroën slår vakt om sin ledande roll som komfortbil också i det lilla formatet. Nya lilla C3 bjuder dock inte bara på komfortabel och kul körning utan också på mycket mera kvalitetskänsla än tidigare. Men bara fyra stjärnor i Euro Ncap - en onödig plump i protokollet!
I provbilen sitter en liten rask 1,6-litersmotor på 120 hästkrafter som imponerar, men dieselmaskinen är ändå ett smartare val.
Foto: Rolf Gildenlöw
Även om den runda karossen känns igen från föregångaren så är det en helt ny bil, byggd på PSA:s nya lilla plattform som också blir bas för kommande Peugeot 208. Bilen är ungefär en decimeter längre och en halv decimeter bredare än fjolårsmodellen medan axelavståndet är näst intill detsamma. Liksom matchvikten. Kvalitetskänslan är klart förbättrad både i stort och i smått. Mindre plastdoft på insidan och mera finlir på utsidan. Hjulupphängningarna med fjäderben fram och en halvstel axel bak är teknisk sett inte så imponerande men chassikonstruktörerna har gjort underverk med tämligen enkla medel. Utan att ha gjort avkall på vare sig komfort eller köregenskaper. Jättelik vindruta
Det kanske mest iögonfallande hos nya C3 är den gigantiska vindrutan, som fortsätter upp över nära nog halva taket och förstås ger massor av skönt ljus i kupén. Om nu inte solen står i zenit, för då bidrar den väldiga glasytan till både bländning och värme. Fast då kan du dra för ett extra innertak, där också solskydden sitter. På vår Exclusive-version är den här vindrutan standard men till övriga modellvarianter kostar den ett antal tusenlappar extra. I Sverige blev fjolåret inte särskilt lysande för Citroën medan det däremot gått riktigt bra i övriga Europa. Och C3-modellen har haft en viktig roll. Totalt har det sålts över två miljoner Citroën C3 sen introduktionen 2002. Om priserna på nya C3 inte skenar iväg så borde det här kunna bli en populär bil även i Sverige. Säljstart i april.
SÄKERHET 7 av 10 poäng 3-punktsbälte alla platser Ja Krockkuddar/krockgardiner 6 Fästen barnstol Isofix Antisladdsystem Ja Aktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nej MILJÖ 2 av 4 poäng CO2 (g/km) 136 Bränsleförbrukning (l/100 km) 5,9 EKONOMI 6 av 8 poäng Pris på gatan (kr) 165 000 Skatt (kr) 900 Serviceintervaller (mil/år) 3 000/2 Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12 RESERVDELAR Avgassystem (kr, utom kat) 5 334 Strålkastare (kr) komplett 1 824 + PLUS Rolig att köra. Angenäm ljudkomfort. Bra prestanda. - MINUS Bara fyra stjärnor i Euro Ncap. Trångt baksäte.