Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Brister på IT-enhet åtgärdade

Otydliga rutiner kring upphandling på kommunens IT-enhet har nu stramats upp.

Åtgärder. Nu ska det vara ordning och reda på IT-enheten, meddelar kommunen.

Åtgärder. Nu ska det vara ordning och reda på IT-enheten, meddelar kommunen.

Foto: Susanna Beskow Norgren

OTYDLIGA RUTINER2017-09-22 19:00

Otydligheten i rutiner och att felaktigheterna kunnat pågå en längre tid utan kontroll gjorde att chefsåklagare Torsten Angervåg i våras efter en kort tid lade ned förundersökningen mot de två anställda som polisanmälts av kommunen.

Om det är väldigt otydligt vem som egentligen har ansvaret, organisationen brister, och internkontroll och uppföljning inte har fungerat som det borde, då är det svårt att peka ut någon person som straffrättsligt ansvarig, menar Torsten Angervåg.

– Då hamnar man istället på nästa fråga, och det är: Är det politiskt ansvar som ska utkrävas, för att man inte bygger Norrköpings kommun, dess upphandlingsorganisation, på ett sätt som följer gällande lagstiftning? säger Torsten Angervåg.

– Råder det tveksamheter kring det här tycker inte jag att det är en enskild tjänsteman som ska behöva bära ett straffrättsligt ansvar, utan då är det mer fråga om det är ett politiskt ansvar som ska utkrävas på någon nivå.

Det var i februari som kommunen gick ut med att man identifierat allvarliga brister i avtal och upphandlingar hos IT-enheten. Leverantörer hade fått leverera varor och tjänster till kommunen utan upphandling, i ett fall i över tio år.

Norrköpings kommun har nu genomfört en mängd åtgärder som berör upphandlingar, avtal och dokumentation på IT-enheten.

Åtgärderna har bland annat bestått i en total genomgång av alla avtal och inköp, skärpta beställningsrutiner, genomförandet av nya upphandlingar och förbättrad dokumenthantering.

Upphandlingarna handlar bland annat om drift och support av kommunens kommunikationsnät, inköp av elevdatorer, mobiltelefoner och programvarulicenser.

– Det har funnits en stor vilja och kraft i organisationen att bringa ordning och reda och se framåt, säger Per Bäckström, chef för kommunservice.

Kommunen lät också en extern part göra en grundligare utredning av verksamheten. Utredningen pekar på att kommunen har varit allt för beroende av en leverantör på grund av att man själv saknat adekvat kompetens inom området nät.

– Med anledning av detta har vi nu etablerat en intern nätgrupp med kompetens att hantera frågor och beställningar kring kommunens kommunikationsnät. Detta medför att vi får större kontroll över behov, beställningar och kostnader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om