Här sänks farten i Östergötland
Vägverket vill sänka maxhastigheten på sina håll inom Norrköpings kommun - och mest genomgripande på väg 209 till Arkösund. Men där går en majoritet av bilisterna emot, i varje fall vid Folkbladets lilla enkät på OK-macken i Östra Husby.
Här kommer 90 att vara ett minne blott. I varje fall om Vägverket får som det vill.
Foto: Titti Olovsson
OK-macken vid själva infarten till Östra Husby förestås den här dagen av Ann-Sofie Nyström. Hon bor på landet, "åt Rönöhållet" och har sitt huvudsakliga arbete inne i Norrköping. Hon har alltså ofta anledning att köra 209:an fram och åter. - Jag tycker det är bra med 90, som det är nu. Där det behövs är det ju redan skyltat med 70. Och åt andra hållet är det ju redan 70 km/tim från Kättinge bort till Arkösund. Men i övrigt så kan det gärna få vara fortsatt 90 på den sträckan. - Det fungerar bra med hastigheterna som det är nu, det behövs inga ändringar, anser Ann-Sofie. Med på noterna
Då är Britta Vesterlund, som har sina föräldrar åt Kättinge till och som har anledning att köra 209:an då och då, lite mer med på noterna. - Jag tycker de kör ganska fort här, det kunde nog vara skönt om hastigheten sänktes lite. - Men jag kan ju också förstå dem som kör dagligen, att de inte vill ha någon ändring. Ann Engström har både föräldrar och syster på Vikbolandet, och är nu på midsommarbesök här tillsammans med maken Rolf. Till vardags bor de i Jönköping. - Verkar korkat, är Rolfs kommentar sedan vi presenterat Vägverkets idéer för dem. Vore bättre
- Ska det vara för säkerheten? I så fall vore det bättre, om de i stället gör vägarna lämpliga för de här hastigheterna. - Det enda skulle väl i så fall att man sänkte hastigheten för husvagnarna, säger Ann. - Man har ju alltid sitt ansvar, man får inte köra så att någon olycka händer, fortsätter Rolf. Man får anpassa hastigheten. Man ska ju inte bara rätta sig efter skyltarna, utan också efter väglag och väderlek. Vägverket är ute efter att skapa tydligare koppling mellan vägtyp och hastighet, och därigenom öka trafiksäkerheten. 90 km/tim ska tillåtas bara, när vägen har räfflad mittremsa och omkörningsfält. Ska det kunna klaras måste vägens bredd vara mer än 7,5 meter. Kritiskt Östsam
Regionalförbundet Östsam ställer sig allmänt kritiskt till Vägverkets synsätt. Att förlänga restiden för arbetspendlare är, skriver Östsam i sitt remissvar, "mycket känsligt". Det kan leda till avfolkning av ytterområden. I stället måste, menar Östsam, tid ges så att man förbättrar vägnätet i stället för att sänka hastigheten på viktiga pendlarvägar. Vägverket kommer i höst att inleda en formell samrådsprocess med bland annat de berörda kommunerna.
Bland annat här sänks hastigheten:
* Norrköping- Östra Husby-Kättinge
* Östra Husby - Söderköping
* Rejmyre - Finspångsvägen
* Skärblacka - Finspång
* Ljusfallshammar - Finspång
* Hösterum - S:t Anna
* Linköping - Åtvidaberg
* Kuddby - Arkösundsvägen
Ytterligare ett flertal vägar i länet föreslås få sänkt hastighet.