Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här sänks farten i Östergötland

Vägverket vill sänka maxhastigheten på sina håll inom Norrköpings kommun - och mest genomgripande på väg 209 till Arkösund.  Men där går en majoritet av bilisterna emot, i varje fall vid Folkbladets lilla enkät på OK-macken i Östra Husby.

Här kommer 90 att vara ett minne blott. I varje fall om Vägverket får som det vill.

Här kommer 90 att vara ett minne blott. I varje fall om Vägverket får som det vill.

Foto: Titti Olovsson

ÖSTRA HUSBY2009-06-22 03:00
Å andra sidan ska man få köra fortare på väg 51 mot Finspång. För den föreslås en höjning av högsta tillåtna - från 90 till 100 km/tim. Vilket då förstås motiveras med den nya förbifarten runt Svärtinge. Men för 209:ans del föreslås 80 km/tim som max mellan Norrköping och Östra Husby, och sedan 70 på den fortsatta färden ut till Arkösund Bra som det är
OK-macken vid själva infarten till Östra Husby förestås den här dagen av Ann-Sofie Nyström. Hon bor på landet, "åt Rönöhållet" och har sitt huvudsakliga arbete inne i Norrköping. Hon har alltså ofta anledning att köra 209:an fram och åter. - Jag tycker det är bra med 90, som det är nu. Där det behövs är det ju redan skyltat med 70. Och åt andra hållet är det ju redan 70 km/tim från Kättinge bort till Arkösund. Men i övrigt så kan det gärna få vara fortsatt 90 på den sträckan. - Det fungerar bra med hastigheterna som det är nu, det behövs inga ändringar, anser Ann-Sofie. Med på noterna
Då är Britta Vesterlund, som har sina föräldrar åt Kättinge till och som har anledning att köra 209:an då och då, lite mer med på noterna. - Jag tycker de kör ganska fort här, det kunde nog vara skönt om hastigheten sänktes lite. - Men jag kan ju också förstå dem som kör dagligen, att de inte vill ha någon ändring. Ann Engström har både föräldrar och syster på Vikbolandet, och är nu på midsommarbesök här tillsammans med maken Rolf. Till vardags bor de i Jönköping. - Verkar korkat, är Rolfs kommentar sedan vi presenterat Vägverkets idéer för dem. Vore bättre
- Ska det vara för säkerheten? I så fall vore det bättre, om de i stället gör vägarna lämpliga för de här hastigheterna. - Det enda skulle väl i så fall att man sänkte hastigheten för husvagnarna, säger Ann. - Man har ju alltid sitt ansvar, man får inte köra så att någon olycka händer, fortsätter Rolf. Man får anpassa hastigheten. Man ska ju inte bara rätta sig efter skyltarna, utan också efter väglag och väderlek. Vägverket är ute efter att skapa tydligare koppling mellan vägtyp och hastighet, och därigenom öka trafiksäkerheten. 90 km/tim ska tillåtas bara, när vägen har räfflad mittremsa och omkörningsfält. Ska det kunna klaras måste vägens bredd vara mer än 7,5 meter. Kritiskt Östsam
Regionalförbundet Östsam ställer sig allmänt kritiskt till Vägverkets synsätt. Att förlänga restiden för arbetspendlare är, skriver Östsam i sitt remissvar, "mycket känsligt". Det kan leda till avfolkning av ytterområden. I stället måste, menar Östsam, tid ges så att man förbättrar vägnätet i stället för att sänka hastigheten på viktiga pendlarvägar. Vägverket kommer i höst att inleda en formell samrådsprocess med bland annat de berörda kommunerna.

Bland annat här sänks hastigheten:

* Norrköping- Östra Husby-Kättinge

* Östra Husby - Söderköping

* Rejmyre - Finspångsvägen

* Skärblacka - Finspång

* Ljusfallshammar - Finspång

* Hösterum - S:t Anna

* Linköping - Åtvidaberg

* Kuddby - Arkösundsvägen

Ytterligare ett flertal vägar i länet föreslås få sänkt hastighet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om