Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oroas över ny spÄrstrÀckning

Genom att Àndra spÄrstrÀckningen och sÀnka hastigheten, ska flera hundra miljoner sparas in pÄ OstlÀnken. Förslaget pÄverkar bland annat Mikael Kuylenstierna pÄ Landsjö SÀteri. "Det blir etter vÀrre", sÀger han.

Mikael Kuylenstierna, Landsjö SÀteri.

Mikael Kuylenstierna, Landsjö SÀteri.

Foto: Johan Ekfeldt

OSTLÄNKEN2019-05-13 07:00

Trafikverket vill förĂ€ndra OstlĂ€nkens strĂ€ckning mellan Klinga och BĂ€ckeby, öster om E4:an, för att minska kostnaderna. Även topphastigheten föreslĂ„s förĂ€ndras frĂ„n 320 till 250 kilometer i timman. Förslagen berĂ€knas göra lĂ€nken mellan 100 och 200 miljoner kronor billigare.

Fram till i onsdags hade intressenter möjlighet att komma med synpunkter pÄ den nya strÀckan. Mikael Kuylenstierna, som bor pÄ Landsjö SÀteri, var en av dem. Han för bland annat fram att den nya strÀckningen "hamnar betydligt nÀrmare Landsjö SÀteri" och att detta ger en "större pÄverkan pÄ sÀteriet med omgivning vad gÀller buller och visuella effekter". Han beskriver Àven hur hagmarker norr om sÀteriet blir Àn mer förstörda avseende naturvÀrden och möjligheter till djurhÄllning i framtiden.

– Det blir etter vĂ€rre Ă€n det tidigare förslaget, sĂ€ger han och förklarar hur trött han Ă€r pĂ„ att det stĂ€ndigt kommer nya principer och idĂ©er:

– Det Ă€r en politikerfrĂ„ga, det Ă€r dem jag vill Ă„t. Man har hĂ„llit pĂ„ i 32 Ă„r nu och det blir ju aldrig av! SĂ„ nu sĂ€ger jag: bara gör det, bygg!

Vad som oroar honom, förutom att den nya strÀckningen hamnar nÀrmare Landsjö SÀteri, Àr om Trafikverket gör verklighet att byta landskapsbroar i betong mot bankar och skÀrningar, vilket förfular landskapet, menar han.

– De har jag sett i Zaragoza i Spanien och det Ă€r inte estetiskt.

Om hastigheten sÀnks till 250 kilometer i timman menar han att tÄget inte fÄr samma konkurrenskraft mot flyget lÀngre, vilket gör att "vi Àr tillbaka pÄ ruta ett" som han skriver. Dessutom kan incitamentet att dra in jÀrnvÀgen i stadskÀrnan dÄ försvinna; "detta vore förödande för Norrköpings kommun, man mister dÄ den efterstrÀvade direktkontakten med Stockholm", skriver han bland annat.

Kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) har tidigare kommenterat förslaget om 250 kilometer i timman. Han verkar inte orolig över detta:

– De nya förutsĂ€ttningarna gör att restiden förlĂ€ngs med nĂ„gra minuter. För Norrköping Ă€r restiderna till Stockholm med 250 km/h Ă€ndĂ„ mycket bra och med den ökade kapacitet OstlĂ€nken innebĂ€r ges goda förutsĂ€ttningar för ökad integration mellan Östergötland och Stockholmsregionen, sade han till Folkbladet i höstas.

Enligt Trafikverket planeras OstlÀnkens trafikstart ske Är 2033-2035.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!