Det visar en ny undersökning som är gjord av Coop Butiker & Stormarknader i samarbete med Kantar Sifo.
Enligt den anser en majoritet, 68 procent eller drygt 320 000 av östgötarna, det vara viktigt att den lokala livsmedelshandeln erbjuder lokalt producerade varor.
Samtidigt upplever 30 procent att den livsmedelsbutik där man vanligen handlar saknar ett lokalt anpassat erbjudande.
Kvinnor, i högre grad än män, prioriterar detta, 73 respektive 63 procent, medan det mellan olika ålderskategorier i det närmaste råder konsensus. Nedbrutet i olika ålderskategorier framkommer att den positiva hållningen till lokalproducerat i stort är samma oavsett hur gammal man är.
– Resultatet är väldigt glädjande eftersom vi nu har ett kvitto på att livsmedelskonsumenterna uppskattar det lokalt producerade och att de liksom vi brinner för att bevara och utveckla matkulturen som är utmärkande för orten, säger Meta Persdotter, vd för Coop Butiker & Stormarknader.
På frågan om man upplever att den livsmedelsbutik där man vanligen handlar har ett lokalt anpassat erbjudande, svarar 54 procent av östgötarna ”ja”, men samtidigt 30 procent eller cirka 142 000* personer ”nej”.
– Tillsammans med producenter, kunder och medlemmar kan vi verkligen göra skillnad och bidra positivt till att främja en levande landbyggd och livskraftig livsmedelsproduktion i Sverige, säger Meta Persdotter.
Undersökningen är genomförd av Kantar/Sifo genom en webbpanel bland 1 090 personer i åldrarna 18-79 år i Stockholms-, Södermanlands-, Uppsala- och Östergötlands län.