Under 2022 var endast 3,5 procent av de statliga vägarna i Östergötland i mycket dåligt skick, visar en rapport från Transportföretagens väganalys "Våra vägar".
Det är en bra bit under rikssnittet där hela elva procent av vägarna är i mycket dåligt tillstånd, enligt samma undersökning. Här är E-län faktiskt bäst i landet. För tredje året i rad till och med.
Goda nyheter för Östergötland alltså? Njae.
Många av länets statliga vägar ligger i riskzonen för att snart hamna i den lägsta gruppen. Hela 53 procent är idag kategoriserade som "i dåligt tillstånd". Motsvarande siffra för hela Sverige är 23 procent.
– Östergötland hade en mycket hög andel vägar i dåligt skick och om de inte fixar dem så hamnar i de i den sämsta kategorin, varnar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef för Transportföretagen.
Det finns sammanlagt 4 278 kilometer statlig väg i Östergötlands län.
Transportföretagen har gett Kristin Eklöf, fil.dr. i dataanalys, i uppdrag att studera de långsiktiga effekterna på det svenska vägnätets tillstånd utifrån nuvarande budget och framtida budgetbehov. Eklöfs slutsatser är ingen munter läsning. Underhållet kommer att kosta.
Tina Thorsell ser också andra problem komma med ett sämre vägunderhåll.
– Att vägarna försämras påverkar trafiksäkerheten och kommer i det långa loppet leda till sänkta hastigheter på våra vägar samt en sänkt levnadsstandard på landsbygden då det tar längre tid att ta sig fram. Därför måste regeringen nu investera i och underhålla infrastrukturen i Östergötland, säger hon.