Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Utredning om duo gjordes redan för 16 år sedan

Experten gillar idén, men ser inte i dagsläget någon framtid för duotåg i Östergötland. "Just nu finns inte förutsättningarna", säger Tomas Svensson på VTI.

Tomas Svensson, generaldirektör på VTI, ser fördelar med duospårväg.

Tomas Svensson, generaldirektör på VTI, ser fördelar med duospårväg.

Foto: Victor Bomgren

Östergötland2022-02-02 08:00

Duospårväg – en bra eller dålig idé? Redan för 16 år sedan testades duotåg, alltså såna som kan användas både på vanlig tågräls och i spårvagnsnätet, i Östergötland. 

Syftet med duo är smidigare resor med ett minimum av byten.

2006 rullade en vagn från tyska Kassel i Norrköping. Bakom försöket låg VTI, Väg och transportforskningsinstitutet i Linköping. 

– Vi gjorde intervjuer bland resenärerna och responsen var väldigt positiv, minns Tomas Svensson, idag generaldirektör på VTI.

För 16 år sedan var han biträdande projektledare och författare bakom den tunga duo-rapport som publicerades i december 2007. 

Vagnen från Kassel testades som nämnts i Norrköping, samt på sträckorna Linköping-Åtvidaberg och Linköping-Kisa.

Man utredde också möjligheterna för en spårvägslinje från Söderköping via Norrköping till Kimstad, Skärblacka och Finspång.

– Poängen var att man skulle kunna koppla ihop järnvägen med lokala spårvagnsspår och få bytesfria resor, säger Tomas Svensson.

Han minns mycket väl trixandet mellan järnväg och spårvagnsräls i Norrköping. Eftersom det inte fanns naturliga övergångar mellan spåren fick man lyfta den tunga vagnen mellan spåren.

– Idén är god, man har lyckats bra med duospårväg i några tyska städer och i Frankrike men idag finns inte förutsättningarna att genomföra detta i Östergötland. Miljöaspekten är bra, men man måste ha infrastrukturen på plats.

Utanför innerstadens spårvagnsnät skulle en duotåg kunna drivas med biogas och enligt Tomas Svensson är inte kostnaderna för tekniken oöverstigliga.

Men med en väl utbyggd kollektivtrafik i regionen, samt planerna för den kommande Ostlänken, så hamnar kanske inte duotågen högst upp på prioriteringslistan.

Försök med duotåg har även gjorts på andra platser i landet. Göteborg, Lund, Helsingborg och Jönköping har utrett frågan men stannat där.

För den skulle vill inte Tomas Svensson dissa tanken.

– Som idé måste man ha med den framöver, att integrera spårväg med regionala järnvägsnät och kunna stanna vid fler hållplatser och stationer. I framtidens spårvägsnät kan den bli aktuell. Det är viktigt att ha ett helhetstänk.

Ute i Europa har duotågen blivit identitetsskapande för den aktuella regionen.

– Det är en iakttagelse jag har gjort. Jag tycker att vi kan göra mer med kollektivtrafikens betydelse för regioner i Sverige, slutar generaldirektören på VTI.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!