Under hösten genomfördes en undersökning för både besökare och invånare med syfte att undersöka vad svenskarna förknippar med Östergötland, hur reklam från länet har mottagits och hur invånarna själva upplever turismen. Över 3 200 personer svarade, varav drygt hälften bor eller har fritidshus i länet.
58 procent av boende och fritidshusägare tycker att de gynnas av turismen. Mest positiva är de som bor i turisttäta områden, som till exempel längs kusten och utmed Vättern, eftersom att de anser att turismen gynnar näringslivet. Färre än 3 procent tycker att de påverkas negativt av turismen.
Bland de besöksmål som de flesta förknippar med Östergötland är Kolmården i topp, därefter kommer Linköping, kulturella och historiska platser, platser nära Vättern samt Göta kanal.
– Regionen har över lag hängivna och återkommande besökare. 99 procent av de som besökt Östergötland under de senaste två åren svarar att de skulle kunna tänka sig besöka regionen igen och 72 procent av respondenterna från andra delar av Sverige har svarat att de besöker Östergötland minst en gång om året, säger Emil Selse, projektledare besöksnäring i Region Östergötland i ett pressmeddelande.
Resultatet från undersökningen kommer att användas som måluppföljning för ett av tre delmål i Östergötlands besöksnäringsstrategi: Stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt.