Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Undersökning om turismen visar: Kolmården kändast

Kolmårdens djurpark är det besöksmål som flest förknippar Östergötland med. Det visar en undersökning som Visit Östergötland låtit göra.

Kolmårdens djurpark är det besöksmål som flest svenskar förknippar Östergötland med.

Kolmårdens djurpark är det besöksmål som flest svenskar förknippar Östergötland med.

Foto: Mikael Strand

Östergötland2022-12-10 13:00

Under hösten genomfördes en undersökning för både besökare och invånare med syfte att undersöka vad svenskarna förknippar med Östergötland, hur reklam från länet har mottagits och hur invånarna själva upplever turismen. Över 3 200 personer svarade, varav drygt hälften bor eller har fritidshus i länet.

58 procent av boende och fritidshusägare tycker att de gynnas av turismen. Mest positiva är de som bor i turisttäta områden, som till exempel längs kusten och utmed Vättern, eftersom att de anser att turismen gynnar näringslivet. Färre än 3 procent tycker att de påverkas negativt av turismen.

Bland de besöksmål som de flesta förknippar med Östergötland är Kolmården i topp, därefter kommer Linköping, kulturella och historiska platser, platser nära Vättern samt Göta kanal.

– Regionen har över lag hängivna och återkommande besökare. 99 procent av de som besökt Östergötland under de senaste två åren svarar att de skulle kunna tänka sig besöka regionen igen och 72 procent av respondenterna från andra delar av Sverige har svarat att de besöker Östergötland minst en gång om året, säger Emil Selse, projektledare besöksnäring i Region Östergötland i ett pressmeddelande. 

Resultatet från undersökningen kommer att användas som måluppföljning för ett av tre delmål i Östergötlands besöksnäringsstrategi: Stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!