100-listan startade 2014 med syftet att öka styrelsekompetensen i regionens företag och få in fler kvinnor i styrelserummen. Då var målet att få 100 kvinnor på listan, i dag består den av 155 kvinnor och fler ska det bli.
– Östsvenska Handelskammaren var först med det här konceptet och nu har andra handelskammare tagit efter. Det är vi jätteglada för, säger Emma Meijer, projektledare för 100-listan.
Resultatet av årets undersökning visar att 24 procent av ledamöterna i den östsvenska regionens bolagsstyrelser är kvinnor. Det är en ökning med en procentenhet från förra året.
– Det går långsamt, men huvudsaken är att utvecklingen går framåt, det får vi vara nöjda med, säger Emma Meijer.
Sett över lite längre tid, från 2018 till 2021, är förändringen tydligare, från 18 procent till 24 procent.
Varför är det viktigt med kvinnor i bolagstyrelserna?
– Om man tittar på forskning så är det tydligt att jämställdhet och mångfald påverkar lönsamheten och tillväxten positivt. Olika perspektiv på saker, olika kompetens och bakgrund leder till utveckling.
– Sen handlar det så klart också om att kvinnor ska få samma möjligheter som män att vara en del av styrelserna, säger Emma Meijer.
En sak som sticker ut i undersökningen är att andelen kvinnliga styrelseledamöter är högre bland de företag som har en kvinnlig vd än bland företagen med manlig vd. I bolag med kvinnlig vd är 40 procent av styrelseledamöterna kvinnor, medan det i bolag med en manlig vd endast är 22 procent kvinnor i styrelsen. Varför det är så är inget som har analyserats närmare. Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef på Östsvenska handelskammaren, kan bara spekulera.
– Det kan bero på vad det är för verksamhet, men jag tror också att steget att plocka in kvinnliga ledamöter i styrelsen inte är lika långt om man har en kvinnlig vd, säger hon.
Hon konstaterar också att det bara är elva procent av företagen som har en kvinnlig vd.
– Där behöver man verkligen bredda sig. Och det är ju en väg att gå om man som företag vill se fler kvinnliga styrelseledamöter. Det verkar ju hända något då.
Hur jobbar ni framåt?
– Det är ett långsiktigt arbete och vi vet att initiativ som 100-listan verkligen behövs. Vi vill fortsätta att påverka och inspirera företagen och hoppas att utvecklingen fortsätter, säger Emma Meijer.