Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Regionpolitikern: "Man ska pröva alla idéer"

I förslaget till ny länstransportplan fördelas totalt drygt 1,7 miljarder kronor på olika infrastrukturobjekt i Östergötland. Michael Cornell (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringnämnden, välkomnar alla idéer och synpunkter på planen.

Michael Cornell (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringnämnden, säger att det skett en förskjutning mot mer pengar till kollektivtrafik och gång- och cykelvägar. Men tycker bra med alla synpunkter som nu kommer in.

Michael Cornell (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringnämnden, säger att det skett en förskjutning mot mer pengar till kollektivtrafik och gång- och cykelvägar. Men tycker bra med alla synpunkter som nu kommer in.

Foto: Jasmine Hübinette

Östergötland2022-02-03 11:00

Länstransportplanen för 2022–2033, som nu är ute på remiss till kommuner och myndigheter, handlar om vilka åtgärder som ska göras för att förbättra infrastukturen i länet. Budgeten för kollektivtrafikåtgärder ligger på 537 miljoner, gång- och cykelåtgärder på 348 miljoner och väginvesteringar på 848 miljoner i förslaget. Ingemar Hillerström (MP), ersättare i samhällsplaneringsnämnden i Norrköping, är mycket kritisk till hur pengarna fördelas. Att satsa mest på väginvesteringar kommer göra att koldioxidutsläppen ökar och går därmed stick i stäv med klimatmålen för 2030 menar han.

Michael Cornell (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringnämnden, tycker det är bra att det nu kommer in synpunkter på förslaget till länstransportplan.

– Vi har inte tagit ställning till det här utan det är bara en remissversion. Det finns inget politiskt beslut om vi tycker det här är bra eller dåligt.

– Men vi har gjort en förflyttning mot att ha mer kollektivtrafik och minskat väginvesteringarna, fortsätter han.

Jämfört med länstransportplanen för 2014–2025 har väginvesteringarna minskat från att uppta 53 procent av den totala budgeten till att nu ligga på 33 procent. Samtidigt har gång- och cykelåtgärder ökat från åtta till 20 procent av budgeten och kollektivtrafiksatsningarna ökat från 22 till 31 procent.

Ingemar Hillerströms förslag är att regionen ska satsa på att bygga ut duospårväg i länet, det vill säga tåg som kan gå på både spårvagnsspår och järnvägsräls.

– Jag vet att det har diskuterats tidigare, men det är inget vi tagit ställning till, Michael Cornell. 

Är duospårvägar något som skulle passa in i länstransportplanen?

– Man ska pröva alla idéer som finns. Men principiellt så har vi sagt att det är staten som står för järnvägarna och infrastrukturen när det gäller järnvägssatsningar, och vi tar hand om driften. Och jag förmodar att man måste bygga om lite grann för att få till den här duospårvägen.

Remissvaren ska vara inne hos region Östergötland senast den sista februari. Sen ska ett reviderat förslag arbetas fram och ett beslut tas i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i april. Därefter går länstransportplanen vidare för beslut hos regeringen, för att sen fastställas av regionfullmäktige i höst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!