Göta kanal 2.0 är namnet på det renoveringsprojekt som AB Göta kanalbolag och ägaren, staten, fattat beslut om att genomföra. Det är den största insatsen man gjort på kanalen och arbetat har nu pågått i fem år. Sedan tidigare har regeringen satsat en halv miljard kronor på projektet.
I propositionen planerar regeringen att satsa ytterligare 80 miljoner kronor samtidigt som det årliga underhållsanslaget fördubblas till 40 miljoner kronor per år.
–Att vi nu kan få fortsätta arbetet som krävs för att årtusendets svenska byggnadsverk ska bevaras och få fortsätta att vara en viktig motor för svensk besöksnäring känns fantastiskt bra, säger Magnus Hall, styrelseordförande i AB Göta kanalbolag.
Under de fem år som renoveringsprojektet pågått har svenska staten investerat över 500 miljoner kronor för att anpassa Göta kanal till de krav på säkerhet som bland annat en ny dammsäkerhetslag från 2014 ställer.
– Den ursprungliga planen var att renoveringsarbetet skulle vara klart till säsongen 2020, men när man börjar peta i en 200 år gammal konstruktion dyker det upp nya behov som är svåra att förutse, säger Roger Altsäter vd på AB Göta kanalbolag i ett pressmeddelande.
Göta kanal-bygget påbörjades år 1810 då Baltzar von Platen fått i uppdrag av Kung Gustav IV Adolf att skapa en förbindelse mellan Östersjön och Kattegatt. Invigningen skedde 1832. Kanalen, som mäter 19 mil totalt, lockar årligen över tre miljoner besökare.