Trafikpolisen satsar på de vägar där tillåten hastighet är 70 kilometer i timmen och högre.
– Vårt fokus är på ökade trafiksäkerhetskontroller på bland annat riksväg 34, 35 och E4. Vi vill sänka medelhastigheten, det är vårt mål, säger Oscar Öster, trafikpolischef i Östergötland.
Enligt Trafikverkets senaste uppskattning kör 54 procent för fort på det statliga vägnätet, samma andel som året innan. Myndigheter i Sverige har satt upp ett mål att åtta av tio ska köra inom hastighetsgränsen senast år 2020.
– Vi vill att folk kör försiktigt. Alltid. Våra insatsveckor är inga hemligheter och vi varnar förare att trafikpolisen är ute och kontrollerar trafiksäkerhet, säger Oscar Öster.
Finns det risk att folk kör saktare den här vecka och sedan lika fort igen?
– Visst. Men vi hoppas att man behåller det beteende ändå och inte har bråttom.
Det är välkänt att man inte tjänar mycket på att köra för fort. Både bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen ökar och även risken för att dödas i en eventuell olycka fördubblas om man ökar hastigheten från 90 kilometer i timmen till 100 kilometer i timmen. Det man ”vinner” på en mil är cirka 40 sekunder.
Den här insatsveckan är en aktivitet som är gemensam för hela Europa.