Östgötadagarna har arrangerats den första helgen i september sen 21 år tillbaka och brukar locka 100 000 besökare till den östgötska landsbygden. Gårdsbutiker, hembygdsgårdar, matproducenter och hantverkare håller öppet under två dagar och marknadsförs gemensamt av Region Östergötland.
Året som gått har förstås präglats av corona-pandemin och Östgötadagarna gick inte att genomföra på samma sätt som vanligt.
– Jag märker hos både aktörer och besökare att de är väldigt sugna på att komma igång igen. Då är det här ett bra sätt att göra det på. Många av företagen är en- eller tvåmansföretag eller föreningar med begränsad budget, och där kan vi hjälpa till med marknadsföringen, säger Ulrika Sundberg.
När många vill ut, hur ska aktörerna tänka kring corona-säkerhet?
– Det är samma som de gjort hittills. Många har året runt- öppet och är vana. Med tanke på att eventet är över hela Östergötland så sprids besökarna på en stor yta.
De flesta företagare har också gott om plats att vara utomhus.
– Jag vet att en del kommer att flytta ut fikat i trädgården till exempel.
Genom att evenemanget är på våren kan det bli ett lite annat tema än på Östgötadagarna. Nu lyfts äppelblom, primörer, trädgårdar och nyfödda djur fram.
– Det är ju många kalvar och lamm som kommer till på våren. Och så är det lite profil mot trädgård och lokalproducerad mat, säger Ulrika Sundberg.