På fredagsmorgonen presenterade regeringen infrastrukturpropositionen vid en digital pressträff på regeringens hemsida.
Propositionen innehåller utökade ekonomiska ramar för underhåll och investeringar för väg och järnväg de kommande tolv åren, vilket östgötapolitikerna tolkar som ett positivt besked för den fortsatta planeringen av Ostlänken som lär få en stor påverkan på Norrköpings innerstad.
Bland annat planeras för en ny station och ny bebyggelse kring Butängen.
– Det var två delar i beskedet jag fastnade för: Dels att "lagt kort ligger" och att det som tidigare är fastställt i nationella planen ligger fast, säger Olle Vikmång.
Innehållet presenterades av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP), och summan som regeringen nu avsätter, 799 miljarder kronor för att underhålla och utveckla vägar och järnvägar åren 2022-2033, är historiskt stor i sammanhanget, menade ministrarna.
Regerings budskap var att man kommer fortsätta arbeta enligt tidigare lagd plan och fattade beslut, något som uppskattades i Östergötland. I början av mars i år framkom uppgifter om att byggandet av nya järnvägsstationer i bland annat Norrköping och Linköping skulle skrotas av besparingsskäl.
Olle Vikmång igen:
– Många som investerat i den nya stadsdelen känner nog ett större lugn i dag. Kanske leder detta också till att fler investerare får upp ögonen för Norrköping.
Du var aldrig orolig?
– Jag tyckte det kändes osannolikt att staten skulle riva upp tidigare besked. Det är inte heller de signaler jag fått i mina samtal.
Ingenting specificeras här – finns det ändå anledning att vara lite rädd för att Ostlänken inte blir av eller att pengarna går till andra projekt?
– Jag är inte så orolig över att det ska komma nya bud i ett senare skede. Det som fastställt i nationell plan brukar fullföljas. Dessutom har övriga partier varit tydliga med att Ostlänken ska genomföras, oavsett regeringsinnehav.
Trafikverkets målsättning är att Ostlänken ska stå klar för persontåg 2035.
– Ett livskraftigt Östergötland kräver ökad kapacitet i järnvägsnätet. Det ger förutsättningar bland annat för en välfungerande arbetsmarknad och utvecklade boendemöjligheter i hela länet, säger Carl Fredrik Graf, landshövding i Östergötland i ett uttalande.