Det finns ungefär 250 000 laddbara bilar i Sverige – men endast 13 000 laddstolpar. Enligt M riskerar detta att få en stor påverkan på omställningen från fossila drivmedel.
M Sverige hette tidigare Motormännens Riksförbund och är Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter
Statistik från branschorganisationen PowerCircle visar att antalet laddstolpar inte ökar tillräckligt mycket. Det är allvarligt eftersom andelen laddbara bilarna ökar snabbt.
– Trots högt ställda klimatpolitiska ambitioner har tillgängligheten för att ladda gått från dålig till urusel på bara ett par år, varken samhället eller branschen verkar klara utmaningen, säger Caroline Drabe, vd på M Sverige i ett pressmeddelande.
Med 250 000 laddbara bilar behövs 25 000 publika laddstolpar, enligt M. Bara för att täcka dagens behov skulle alltså mer än 10 000 nya stolpar behöva byggas. Alltså nästan dubbelt så många som finns i dag.
– Det krävs enorma satsningar i det publika laddnätet. Laddbara bilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma, i så fall kommer vi som samhälle aldrig att kunna välja bort fossila drivmedel, säger Caroline Drabe.
Granskningen av statistik av laddstolpar och laddbara bilar från branschorganisationen PowerCircle visar att problemen är växande.
Precis som tidigare år är bristen som störst i Stockholms och Uppsala län. I huvudstaden behövs mer än 8 000 nya laddstolpar bara för att täcka dagens behov.
Flera län som tidigare legat på en tillräcklig nivå har i år halkat efter. Där har bara ett fåtal nya laddstolpar byggts trots att de laddbara bilarna blivit många fler.
Östergötland är ett av många län som ligger på minus.
Men Peter Andrésen från Lysekil håller inte med. På väg hem mot västkusten från Stockholm passade han på att "tanka" vid Teslas station på Ingelsta i Norrköping.
– Tesla har många stationer så jag har aldrig upplevt att det är ont om stolpar.
Efter cirka 30 minuter var laddningen klar och Peter kunde tuffa vidare. Ett fullt batteri räcker cirka 35 mil.
– Bilens dator berättar var laddstolparna finns och när det är dags att fylla på. Jag köpte den här bilen för tre och ett halvt år sedan och är väldigt nöjd.
Att de långa resorna tar lite längre tid med en elbil har han ingenting emot.
– Pauserna vid laddningsstationerna har gjort mig till en säkrare förare, hävdar han.