Det visar en undersökning som gjorts av Riksförbundet M (tidigare Motormännen).
Organisationen har kollat hur vi svenskar sköter oss vid trafikljus. Det mest nedslående i rapporten är att många oskyddade väljer att inte stanna vid rött.
Värsta syndarna är trafikanter på elsparkcyklar. Riksförbundet M, som gjorde närmare 20 000 observationer runtom i landet förra året, noterade att hela 29 procent av de som färdas på elsparkcykel struntar i att stanna vid rött ljus.
För gående och cyklister var andelen 18 respektive 14 procent.
– Oskyddade trafikanter är utsatta i trafiken. Mobiltelefoner och annan ny teknik riskerar dessutom att göra allt fler oskyddade trafikanter ouppmärksamma i trafiken, då de inte har tillgång till inbyggd telefonifunktion såsom exempelvis många bilister. På detta område kan det komma att behövas tydligare informationsinsatser, inte minst i skolorna, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet, Riksförbundet M Sverige.
Men också bland personbilister och yrkestrafik finns det alltför många förare som ignorerar rödljusen, visar undersökningen där 16 av M:s lokalklubbar deltagit.
Fyra procent av bilarna och åtta procent av lastbilarna framfördes mot rött ljus.
– Säkerheten för oskyddade trafikanter måste höjas. Det är viktigt att kunna känna sig trygg i korsningar och på övergångsställen, därför är det avgörande att alla respekterar ljussignalerna oavsett om man kör bil, cyklar eller går, säger Tony Gunnarsson.
Den som kör motordrivet fordon mot rött ljus riskerar 3 000 kronor i böter.