Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oskyddade trafikanter tar de största riskerna

De mest oskyddade trafikanterna lever farligt i trafiken.

Oskyddade trafikanter, som elsparkcyklisterna, är de som oftast struntar i att respektera rött trafikljus.

Oskyddade trafikanter, som elsparkcyklisterna, är de som oftast struntar i att respektera rött trafikljus.

Foto: Mostphotos/TT

Östergötland2022-01-12 15:00

Det visar en undersökning som gjorts av Riksförbundet M (tidigare Motormännen).

Organisationen har kollat hur vi svenskar sköter oss vid trafikljus. Det mest nedslående i rapporten är att många oskyddade väljer att inte stanna vid rött.

Värsta syndarna är trafikanter på elsparkcyklar. Riksförbundet M, som gjorde närmare 20 000 observationer runtom i landet förra året, noterade att hela 29 procent av de som färdas på elsparkcykel struntar i att stanna vid rött ljus. 

För gående och cyklister var andelen 18 respektive 14 procent.

– Oskyddade trafikanter är utsatta i trafiken. Mobiltelefoner och annan ny teknik riskerar dessutom att göra allt fler oskyddade trafikanter ouppmärksamma i trafiken, då de inte har tillgång till inbyggd telefonifunktion såsom exempelvis många bilister. På detta område kan det komma att behövas tydligare informationsinsatser, inte minst i skolorna, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet, Riksförbundet M Sverige.

Men också bland personbilister och yrkestrafik finns det alltför många förare som ignorerar rödljusen, visar undersökningen där 16 av M:s lokalklubbar deltagit. 

Fyra procent av bilarna och åtta procent av lastbilarna framfördes mot rött ljus.

– Säkerheten för oskyddade trafikanter måste höjas. Det är viktigt att kunna känna sig trygg i korsningar och på övergångsställen, därför är det avgörande att alla respekterar ljussignalerna oavsett om man kör bil, cyklar eller går, säger Tony Gunnarsson.

Den som kör motordrivet fordon mot rött ljus riskerar 3 000 kronor i böter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!