Textgenererande chattrobotar har funnits i flera år men i slutet av november förra året lanserades Chat GPT, som med sin förmåga att efterlikna människans sätt att formulera sig tagit världen med storm. Genom AI, artificiell intelligens, kan roboten besvara faktafrågor, författa texter av olika genrer, och "samtala" på många olika språk. Det här gör att elever på alla nivåer lätt kan utnyttja systemet vid olika hemuppgifter. Ett plagiat av Chat GPT är i princip omöjlig att upptäcka.
– Som vi resonerar på universitetet så är det här förstås ett annat sätt att fuska på, på samma sätt som man har kunnat fuska på andra sätt tidigare, genom att plagiera eller ta hjälp av andra till exempel. Vi måste vara väldigt tydliga med vad som är tillåtet och inte, säger Karin Axelsson, prorektor vid Linköpings universitet och ordförande i disciplinnämnden.
Lärarna behöver nu se över sina examinationsformer och vilket sätt man testar studenternas kunskaper på.
– Det kan handla om att man behöver kombinera skriftligt och muntligt lite mer eller att man gör examinationer i flera steg. Man kan tänka sig att man låter studenter ha en AI-genererad text som man sen ska analysera eller göra något ytterligare med. Vi försöker gripa oss an det här på bred front.
Disciplinnämnden jobbar aktivt med att ta fram riktlinjer och stötta lärare i att förstå hur AI-teknik kan användas. Att helt ta bort hemtentor ser Karin Axelsson inte som en väg att gå.
– Nej, så resonerar vi inte. Utan snarare att man ska välja en examinationsform som verkligen fångar den kunskap man vill pröva.
Karin Axelsson menar att universitetets förhållningssätt både handlar om att stävja fusk, och att hänga med i utvecklingen. De samlar kunskap och resurser för att hjälpa lärarna att hantera och utnyttja den nya tekniken.
– Vi har möten och seminarier där vi försöker utbyta kunskap, och det här sker också nationellt inom universitet- och högskolesektor, för alla står inför ungefär samma behov.
Lärarna behöver också fundera på hur de ska lära ut AI på bästa sätt.
– Många framtida yrken kommer att ha inslag av AI på olika sätt vilket gör att våra studenter behöver närma sig den här tekniken och förstå vad den kan innebära. Inom sjukvård och skola till exempel, områden som vi idag inte ser som it- eller datatunga.