– Lastbilsföraren hade en enorm tur, säger Akko Karlsson, en av de första på olycksplatsen.
Akko Karlsson körde en av de första bilarna som kom fram till olycksplatsen. Släpet på lastbilen ska ha börjat vobbla innan ekipaget ställde sig på tvären på Skramstadsbron.
– Vi bara rusade ut. Vi såg ju att hytten förmodligen hängde ut och när vi kom fram såg vi ju att den hade smashat ner i backen. Då tänkte man "det här är det nog inte så mycket med". Men när vi skrek till honom fick vi se en arm som rörde sig, säger Akko Karlsson till TT.
Tillsammans med tre andra tog hon sig ner till förarhytten på marken.
– Vi försökte samla ihop första hjälpen-väskor, men det har tydligen folk inte i bilarna längre. Så med en liten väska tog vi oss fram. Vi kunde få bort bråte och kunde konstatera att han var fullt kontaktbar och efter omständigheterna var han väldigt stabil. Han hade i princip bara skärsår som var synliga, säger Akko Karlsson.
Släpet som bestod av två containrar hängde kvar på bron – den ena över körbanan, den andra hängande i luften.
TT: Var inte ni rädda för att containern också skulle falla ner?
– Vi var ju inne på att om det skulle börja gnissla att vi skulle slita ut honom. Vi undvek att vara under det överhängande, men det kändes som att den hängde där den hängde. Och det bekräftade han sedan – han hade 19 ton stål i den sista vagnen.
Den andra containern ska enligt polisen ha varit tom. Den 34-årige föraren fördes med ambulans till Västerviks sjukhus med lindriga skador.
Larmet om olyckan på E22 vid Gamleby nordväst om Västervik kom in till polisen vid 07.30-tiden. Vägen fortfarande avstängd i båda riktningar. Även järnvägstrafiken på spåret som löper under bron är avstängd för trafik. Bussar ersätter delar av sträckan på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik, enligt Kalmar Länstrafik. (TT)