– Risken att det händer en olycka ökar ju när man kör race på platsen. Bilar kan välta och i samband med det släppa ut mycket bränsle och bränsleläckage ses som en hög risk, bilar skulle kunna börja brinna och det skulle kunna bli katastrof om det händer, de kanske inte heller är så villiga att ringa räddningstjänsten vid ett utsläpp eller en olycka, säger Bodil Widell på Nodra.
Även om vattnet och luften påverkas ganska mycket när parkeringen bara används som just parkering, så tycker Bodil Widell inte att det är någon bra idé med bilrace på platsen eftersom det skapar större problem i dagvattnet.
– Hade de sökt tillstånd att få köra race där så hade de inte fått det eftersom det är ett vattenskyddsområde, men hur mycket större problem det skapar kan jag inte säga. Dagvattnet rinner ju ner i marken och filtreras på så sätt innan det rinner ut i Bråviken, men det är klart att partiklar och däckrester som följer med försvinner ju inte, säger Bodil Widell.
Att titta på rening av dagvatten från hårdgjorda ytor är enligt Bodil Widell en ganska ny fråga.
– Vi började titta på det för två, tre år sedan, tidigare kanske man blundade för de frågorna. De här uppgifterna är nya för mig också.
Men nu när Nodra har fått uppgifterna så kommer det vara något man arbetar vidare med.
– Vi kommer att göra riskanalyser för dricksvattnet och följa upp eftersom vi har ett ansvar för reningen, säger Bodil Widell.