Mig veterligen är det första gången en biltillverkare inleder en helt ny modellserie med en kombi. Fyradörrarsversionen av Hyundai i40 kommer nästa år. Och det är en fullskalig kombi med generösa utrymmen både för de åkande och för deras bagage. I nivå med Volvo V70, för att nu jämföra med en bil som de flesta svenskar har en relation till.
Bilen är redan i grundutförandet mycket välutrustad och säkerhetsnivån är hög med antisladd, styrnings- och stabilitetskontroll, aktiva nackskydd fram och sju krockkuddar.
Sedan går det att köpa till det mesta av det som en kräsen bilägare kan tänkas vilja ha. Rattvärmare för frusna nordbor, exempelvis.
Stenhård konkurrens
Genom att ställa en välutrustad kombi i första ledet, med två miljöbilsklassade dieselmotoralternativ, är målgruppen tydligt utpekad - tjänstebilsåkarna. Här har Hyundai tills nu inte varit någon spelare att riktigt räkna med, men funkar inte i40 som en inbrytare så kommer nog inget annat från Hyundai heller att göra det.
Konkurrensen i klassen är dock stenhård och ska Hyundai erövra tjänstebilskunder så gäller det att knycka marknadsandelar från giganter som Volvo V70, Ford Mondeo och VW Passat.
Då handlar det i alla fall inledningsvis mycket om priset. Och det är i skrivande stund inte fastställt. Bilen är inte ens i produktion - testexemplaret är en förseriebil. Den är försedd med den 1,7-litersdiesel på 136 hästar som förmodligen blir bästsäljaren. Det går att få samma motor med 115 hästkrafter men eftersom skillnaden i bränsleförbrukning är marginell blir den nog inte lika lockande.
De två bensinmotorerna som erbjuds, på 135 respektive 177 hästar, tror jag inte kommer att tilltala tjänstebilsköparna. Möjligen privatkunder, om priset blir ruskigt bra.
Sport och trygghet
Till en början går det bara att få en manuell sexstegad växellåda till i40 men en automatisk dubbelkopplingslåda är på väg. Den manuella lådan imponerar dock med korta och distinkta lägen. Även köregenskaperna i övrigt är överraskande bra, trots att teknikerna säger att det återstår en del putsning på chassiet.
Bilköparna i den här klassen vill ha både trygga och sportiga egenskaper - utan att gå miste om komforten. Den svåra mixen har Hyundai lyckats rätt bra med.
Återstår att se vad kunderna tycker när bilen kommer hit i sommar.