Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Rektorn: Vi kommer att kräva ersättning

Trötta, hungriga och panka. Det var åtta mycket missnöjda elever och lärare från Hammarspångens Waldorfskola i Söderköping, som igår vid lunchtid landade med lågprisflyget Ryanair på Skavsta flygplats i Nyköping - ett dygn försenade från Spanien. - Det började som en drömresa, men slutade som en mardröm, summerade eleven Tone Linghult.

- En förskräckligt jobbig hemresa, där dock eleverna klarade strapatserna på ett fantastiskt fint sätt, tyckte läraren Susanne Westh.

- En förskräckligt jobbig hemresa, där dock eleverna klarade strapatserna på ett fantastiskt fint sätt, tyckte läraren Susanne Westh.

Foto: Robert Svensson

NYKÖPING2009-02-04 00:20
Det sa rektorn Helena Selsfors, på Hammarspångens Waldorfskola i Söderköping, sedan skolans två lärare och sex elever landat lyckligt på Skavsta flygplats igår vid lunchtid. En stund senare var de hemma i Söderköping igen.- Jag är jätteglad att de haft en så fin utbytesresa innan strulet med hemresan, för nere i Barcelona har allt fungerat perfekt och de har upplevt massor av spännande saker och utflykter i Barcelona med omnejd. De har sett de speciella Gaudihusen, ätit gott och verkar ha enbart fina minnen med sig hem från själva vistelsen därnere.Förfärad
- Men samtidigt har jag blivit alltmer förfärad, när de berättar vad som hände därnere på Geronas flygplats. - Det känns sanslöst när man får höra hur de blivit bemötta av Ryanairs personal, som var på plats där. - Samtidigt hörde jag av någon som fått kontakt med Ryanair, att de hävdar att det inte varit några problem på Geronas flygplats vid den här tidpunkten. Så olika kan man tydligen uppleva situationer...Kom inte fram
- Ja, jag vet så mycket att de hann att checka in sitt bagage och skulle sedan ta sig till gaten för att gå ombord på planet. Men det visade sig vara så igenproppat med folk till utgångsgaten på en annan våning, att de inte tog sig fram dit i tid. Någon hann dock se att deras incheckade väskor inte var lastade ombord på planet, utan stod bredvid.- Det tyder ju på att personalen redan i ett tidigt skede visste att min skolgrupp inte skulle komma med på planet.Kräver ersättning
För att komma vidare tänker skolan dokumentera allt och få en tydlig bild av vad som verkligen hänt. Sedan ska man konfrontera Ryanair med dessa fakta och hur de ställer sig till detta. - Visst förstår vi att det kan hända förseningar och annat på en flygplats, men inte att man ska behöva bli så illa bemött som det har skett i det här fallet. Det spelar ingen roll att Ryanair är ett lågprisflyg, utan man ska kunna kräva bättre service och bemötande även av ett sånt bolag.- Så vi kommer att kräva ersättning för bland annat de två resor som vi tvingades köpa för att få hem gruppen, dels till Milano, dels därifrån och hem till Skavsta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om