Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny järnvägsbro lyft för tågtrafik

Järnvägsbron över Nyköpingsån har bytts ut för att förbättra punktligheten på järnvägen mellan Stockholm och Norrköping.

En av Europas största kranar lyfte den nya bron på plats måndagen. Bron väger 300 ton och är 52 meter lång. Foto: Pontus Lundah/Scanpix

En av Europas största kranar lyfte den nya bron på plats måndagen. Bron väger 300 ton och är 52 meter lång. Foto: Pontus Lundah/Scanpix

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX /

NYKÖPING2008-08-12 03:00
- I avvaktan på brobytet har vi, det senaste halvåret, satt ner hastigheten till 30 kilometer i timmen, säger Banverkets byggchef Berndt Rundgren. I och med den nya bron så höjs hastigheten på sträckan till cirka 130 kilometer i timmen. - Jag vet inte exakt hur mycket tid resenärerna tjänar men det blir en klar förbättring. Risken för störningar och förseningar minskar, säger Berndt Rundgren. Från 1910
Den gamla järnvägsbron var från 1910 och var i stort behov av att bytas ut. Bron är en del i kraftsamling Stockholm-Mälardalen. Det är Banverkets, SJs och SL:s gemensamma satsning för att förbättra förutsättningarna för tågtrafiken och halvera förseningarna i området fram till 2010. Den nya bron kostar 75 miljoner kronor och kommer, enligt Banverket, att ha en livslängd på 20 år. I samband med arbetet är tågtrafiken stängd på sträckan Södertälje - Nyköping - Norrköping mellan den 9 och 14 augusti. X2000-tågen mellan Stockholm och Malmö berörs dock inte av arbetet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om