Att återskapa hela hem, att gå "all in" i en annan tid har skapat en marknad där nostalgi har blivit ett säljande begrepp. Vad som är nostalgi skiljer sig dock från person till person. En kaffeservis som för en person för tankarna till mormors trygga syrenberså, kan för en annan vara något man lika bra kan kasta.
– Retro betyder ju tillbakablick medan nostalgi är ett mycket mer omfattande begrepp. Nostalgi är olika för oss alla, men nostalgi är det vi väljer att minnas som positivt. Eller bara väcker en känsla av något positivt, säger Kerstin Tjernberg som driver Nostalgiladan i Melby.
Hon är just hemkommen från flera mässor, där hon bland annat föreläst om vad som symboliserar de olika årtiondena mellan 40-talet – 80-talet.
– Förvånansvärt många 80-talister har kommit fram till mig och sagt att de är födda försent, att allting var bättre förr. Och de har ju inga egna minnen av exempelvis 40-talet, ändå väljer de att möblera sina hem precis tidsenligt, de klär sig i kläder typiska för tiden, de klär tilllochmed sina barn tidstypiskt och har barnvagnar från samma tid, säger Kerstin Tjernberg.
I Nostalgiladan har hon fokuserat på kvalitetsmöbler från de olika erorna, men här finns även bruksföremål, prydnadssaker, tidningar, skivor och prydnadsföremål. Här finns också Ikea representerat. Fast självklart innan de platta paketens genombrott.
– Ikeas platta paket tog död på den svenska designen och hantverket. Kvalitén blev helt enkelt en annan och jag satsar ju på kvalitet, så saker från 80-talet finns knappt här, säger Kerstin Tjernberg.
I andra hälften av 40-talet kan man se hur möblerna får mjukare former, en motreaktion mot Andra världskriget hårdhet.
– Det är också nu vi får vardagsrum, där hela familjen kan samlas och umgås. Tidigare hade vi finrum, dit barnen inte var välkomna, men efter kriget blev det viktigt att vara tillsammans, säger Kerstin Tjernberg.
På 50-talet kom barnrikehusen och egnahemhusen, vi fick ATP, tv, barnbidrag, Hylands Karusellen och framtidstron var stor.
60-talet kom med miljonprogrammet, industrialisering och dansk design.
På 70-talet kom motreaktionen mot det mer manliga och strama 60-talet och allting blev färgglatt. Från Badrumsinredning till kläder och porslin. Och så kom plasten in i våra hem. Nu fick vi också större lägenheter och möblerna blev större, brun manchester, orange köksluckor, storblommiga färggranna tapeter.
Och det är också 70-talet som håller på att bli riktigt stort igen. Den vita shabbychickstilen som varit så trendig senaste åren har folk börjat tröttna på. Nu vill vi ha färg, färg, färg och framtidstro.