Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vätterns fånge snart fri

Vätterns fånge är på väg mot friheten! Det vill säga ångfartyget Motala Express, som just nu via Göta kanal är på rymmen från Vättern och upp till sitt nya liv i Stockholms skärgård I natt låg hon vid kaj vid Brådtoms sluss, för att idag onsdag fortsätta till Söderköping och vidare till Mem och den kommande friheten!

Ångbåten Motala Express passerar gamla Norsholmsbron i Göta kanal, på sin väg från Vättern till Stockholm. Men med stympad för, eftersom båten annars inte fick plats i de minsta slussarna.

Ångbåten Motala Express passerar gamla Norsholmsbron i Göta kanal, på sin väg från Vättern till Stockholm. Men med stympad för, eftersom båten annars inte fick plats i de minsta slussarna.

Foto: Forsby Jan

NORSHOLM2010-10-13 03:00
Men båten stoppades oväntat i ett par timmar i Norsholm igår, då gamla E 4-bron inte gick att öppna för den gamla ärevördiga damen.- Det kändes lite snopet att vi blev stoppade av en bro, efter att ha klarat av en rad väldigt trånga slussar i kanalen, säger Claes Insulander, vd i Ångfartygs AB Stockholms Omgifvningar, när vi träffar honom i Norsholm.Efter en stund lyckades dock hantverkarna laga bron, så att den kunde fällas upp.- Det var en indikationsgivare som gått sönder, efter lång och trogen tjänst, och som vi var tvungna att byta ut, konstaterade reparatören Bo Kjellgren från Maskinservice.Stympad båt
Men det är en stympad ångbåt som nu för alltid lämnar Vättern och Östergötland:- Ja, vi tvingades skära bort drygt tre meter av fören, för att överhuvud taget ha en chans att ta båten genom de trångaste slussarna. Ändå var vi väldigt oroliga för Brunnby sluss, där vi kanske skulle tvingas skära bort ytterligare en bit av fören, berättar Claes Insulander.- Men det visade sig att båten fick plats i slussen, med en enda centimeters marginal. Inte mycket med tanke på att båten är bra mycket över 30 meter...Går ni upp till Stockholm utan båtens för?- Nej, vi åker direkt till Gryts varv, där man ska svetsa på fören igen, innan vi ställer kosan mot Stockholm, förklarar Claes Insulander.Och vad händer med båten i kungliga huvudstaden?- Där kommer hon med start i maj, att gå på kryssningar och chartrade turer i både Stockholms skärgård och i Mälaren och även tjänstgöra som restaurang i Stockholm. Allt beroende på vad kunderna önskar.Så det blir ingen linjetrafik för Motala Express?- Nej, utan enbart beställningstrafik, säger Claes Insulander.Nostalgiskt
Hur kändes då när du och båten lämnade Vättern och Motala för sista gången i veckan?- Det kändes nostalgiskt och lite vemodigt, eftersom båten byggdes i Motala för 115 år sedan och under alla år funnits i Vättern.- Men det gick tyvärr inte längre att få henne lönsam i Vättern och därför valde jag att låta henne komma upp till Stockholm och ingå i vår övriga ångfartygsflotta däruppe, vilket förhoppningsvis kan ge en del samordningsvinster för bolaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om