Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Rasrisk bakom historiskt renoveringsprojekt

Om inget görs riskerar kajen att rasa ner i kanalen i Norsholm. Därför gör Göta kanalbolaget en stor renoveringssatsning.- Det här är den enskilt största renoveringsinsatsen i kanalens historia, säger bolagets vd Anders Donlau.

Marken är så mjuk att den 18 meter långa sponten man använder för att stabilisera glider ner utan porblem. Johan Partanen konstaterar att den trycks ner i rätt vinkel.

Marken är så mjuk att den 18 meter långa sponten man använder för att stabilisera glider ner utan porblem. Johan Partanen konstaterar att den trycks ner i rätt vinkel.

Foto: Janne Forsby

NORSHOLM2012-11-02 05:01

Sammanlagt satsas omkring 100 miljoner på renovering längs med Göta kanal i ett projekt över fyra år och det gamla hamnområdet i Norsholm är det sista högprioriterade området, tillika den insats som kostar klart mest. 15 miljoner är upprustningen beräknad att kosta.

På en sträcka om ungefär 180 meter ska man bland annat gjuta betong i gamla stenkistor och stabilisera kajkonstruktionen.

Rasrisk

Det är en upprustning som är helt nödvändig att göra. Annars riskerar marken att släppa och rasa ner i kanalen.

- Vi gör det för att säkerställa kajen. Den är i dåligt skick och riskerar att rasa, säger Anders Donlau.

Henrik Jardviken från NCC som är platschef för bygget förklarar mer i detalj.

- Det är ganska dålig mark i Norsholm. Det finns en skredrisk med en glidyta cirka 10-15 meter ner i marken. 20-25 meter av land kan riskera att glida iväg.

Just för stunden är skredrisken inte överhängande, men måste ändå tas på allvar förklarar han.

- Ju längre tiden går desto större blir ju risken, rasrisken är inte akut just idag, men det här måste göras.

"Kan inte blunda"

Insatsen i Norsholm är inte bara den största och dyraste, det är också den sista som klassas som extra viktig längs med kanalen.

- Det här är peaken på akuta och stora projekt, säger Anders Donlau som också konstaterar att situationen i Norsholm var mer akut än väntat.

- Det var mer akut än vi trodde i Norsholm.

- Vi har haft kajer som rasat tidigare och sådant får inte hända. Det är fullt med båtar hela sommaren och sådana här strategiska platser måste fungera. Händer något här måste vi i princip stänga hela kanalen.

Efter att mätningar visat på den potentiella rasrisken var det aldrig någon tvekan.

- När man får sådan här fakta så kan man inte blunda, det måste göras, säger Donlau.

Renoveringen påbörjades i oktober och beräknas vara klar till våren.

- 1 april 2013 öppnar ju kanalen, då hoppas vi att vi är klara, säger Henrik Jardviken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om