Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu kräver de tunnlar och bullerdämpning

- Vi kräver inte bara en, utan två tunnlar av Banverket under järnvägen här i Norsholm, säger Carl-Axel Öberg, kassör i Norsholms Byaråd. - Dessutom, tillägger rådets revisor Gunnar Druid, måste Banverket göra något åt den bullringa bron i Norsholm, som gör att närboende tror att tågen nästan kommer in i deras vardagsrum...

NORSHOLM2009-09-23 03:00
Har det blivit värre med bullret, jämfört med förr i tiden?- Mycket värre och många fler decibel, säger Gunnar Druid. Den gamla bron hade någon sorts ljuddämpande gummilager, som gjorde att oljudet från tågen inte alls störde de närboende lika mycket som idag.- Därför kräver vi att Banverket försöker åtgärda bullret genom att sätta in någon sorts bullerdämpande åtgärd, så att tågen inte hörs mer än nödvändigt, när de dundrar förbi Norsholm. Och då gäller det framförallt X 2000-tågen som låter mest.Två tunnlar
Och varför två tunnlar?- Jo, den viktigaste är förstås för att få bort övergången bakom affären, där det varje dag passerar många unga och gamla, säger Carl-Axel Öberg. Och särskilt för de yngsta, som inte alltid tänker sig för så mycket, är den här övergången en helt livsfarlig trafikfälla.- Jag har sett barn som sprungit över precis när tåget passerat åt ena hållet. Vad de inte tänkt på är att det kan komma ett tåg från andra hållet direkt efteråt, som de inte tänkt på. Och då har olyckan varit snubblande nära...Och den andra tunneln?- Den vill vi ha på andra sidan Göta kanal, ut till Udden, där Munkeboda Båtklubb numera har byggt en ny brygga för ett 20-tal båtar. Problemet är att det inte finns någon övergång över järnvägen till Udden, utan båtägarna får ändå ta sig över rälsen så gott det går...Olagligt...
Det låter som en olaglig manöver?- Ja, det är det säkert också. Men å andra sidan anser vi att det var olagligt av Banverket att ta bort den övergång som tidigare fanns till Udden och därmed egentligen avstänga den från allt tillträde. - Men om de nu bygger en tunnel bakom affären, hoppas vi att de även kan bygga en till Udden, så blir alla nöjda i Norsholm, säger Carl-Axel Öberg. Och då slipper vi bygga den färja, vi annars kanske måste installera till Udden från andra sidan Göta kanal...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om