Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Här ger Göta kanal högsäsong

Här har järnvägsbron inte en lugn stund. Än dundrar tågen fram där, än höjs den mot skyn för att släppa fram kanalbåtar. Även med vägbron är det ömsom upp, ömsom ner. Allt då ombesörjt av två 19-åringar på sommarjobb.

Slussvaktarbyggnaden tillkom under 1950-talet, sedan den gamla (byggd vid 1850-talets mitt) hade brunnit ner.

Slussvaktarbyggnaden tillkom under 1950-talet, sedan den gamla (byggd vid 1850-talets mitt) hade brunnit ner.

Foto: Niclas Sandberg Sandberg Niclas

NORSHOLM2014-07-24 12:44

Vintertid kan väl visserligen en och annan skridskoåkare komma glidande längs den frusna Göta kanal. Men det är ju nu på sommaren, som lilla Norsholm lever upp.

Nu är här liv och rörelse. Det plingar från vägbron när bommarna ska ner och ringer från järnvägen, när något av alla tågen ska förbi.

Alltid är det något som händer, och en hel del av detta styrs från slussvaktartornet.

Slussvärd heter det nuförtiden. Som sådan jobbar nu 19-åriga Alice Lagebrant från Norrköping sin allra första sommar här.

– Vi går en praktik, där vi får följa tidigare anställda. Sen får vi utbildning också i service, säkerhet, räddning, hjärt och lung och en del annat, säger hon.

Det gulmålade lilla tornet är beläget mellan genomfartsleden och järnvägen. På andra sidan kanalen återfinns här den forna järnvägsstationen, nedlagd 1964.

Både vägbron och järnvägsbron måste öppnas för att kunna släppa förbi båtar med master.

– Vägbron öppnar vi så snart någon båt är på väg. För järnvägsbron ringer vi till driftledningscentralen i Norrköping och frågar, när det finns en lucka i trafiken.

– Sedan får vi en tid, det brukar inte dröja så länge. Driftledningen tillför oss då ström, så att vi kan öppna järnvägsbron, säger Alice.

Slussningen är här i mindre skala, skillnaden mellan vattennivåerna är nere i 40 centimeter.

Uppe i tornet följer Marcus Molin, även han 19, på åtta monitorer skeendet inom kanalens närområde.

Främst handlar det om koll på, hur många båtar som år på väg. Och det är då Marcus och Alice, som står för rulljangsen denna sommar.

– Ett omväxlande jobb. Man får träffa många människor, och man får vara ute mycket, säger Marcus.

I denna sommartid har Kapten Billes servering, vandrarhem m m förstås högsäsong, liksom Pizzeria Roxen i samhällets utkant och kaféet i gamla stationshuset. Och så Ica-butiken.

Som dock inte är alldeles riskfri, förre ägaren gick i konkurs efter att ha stretat på i några år. Nu har David Isik tagit över. När Folkbladet tittar in är Lina Skilberg, 20 själv i butiken där hon står i kassan. Hon jobbar här året om.

– Klart att det är stor skillnad mot vintern, säger hon.

– Nu är det ju mycket turister... tyskar, engelsmän, norrmän, danskar. Och några från Frankrike också, säger Lina som själv klarar både engelska och franska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!