Det säger Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen med anledning av Micael Molinders fall.
Hur många privata företag som utför den här typen av drogtester finns det ingen statistik på hos Transportstyrelsen.
– Vi kräver att den som utför testerna använder sig av ett ackrediterat laboratorium, säger Monica Näslund
För att bli det måste man, enligt Transportstyrelsen, vara godkänd av Swedac som är ett nationellt ackrediteringsorgan för Sverige.
För att bli ackrediterad prövas kompetens, rutiner och metoder så att alla kvalitetskrav uppfylls enligt en standard. Därefter kontrollerar Swedac regelbundet att företaget fortsätter att leva upp till kraven för sin ackreditering.
– Syftet med ackreditering är att kunna säkerställa att certifiering, kontroll och provning görs med hög kvalitet och god säkerhet för liv, hälsa och miljö. Ackrediteringen innebär kontroller av att uppdragen utförs opartiskt, korrekt och grundas på internationellt erkända standarder, skriver Swedac på sin hemsida.
Hur vanligt det är att det kostar så mycket som i Micael Molinders fall kan inte Transportstyrelsen svara på.
Enligt Monica Näslund så beror den höga kostnaden på att Micael Molinder måste testa sig för så pass många olika preparat. Enligt beslutet från Transportstyrelsen så måste Norrköpingsbon lämna sex prover för opiater. MDPV och amfetamin, fyra prover för alkohol och två prover för övrig narkotika. Och som Folkbladet berättat tidigare så måste han ta ytterligare prover på grund av att han har diagnosen ADHD.