– Vi känner till situationen som beskrivs och vi förstår att de är missnöjda. Vi ska inte ha några återkommande förseningar i skolskjutstrafiken. I det här fallet beror det på bristen på förare, säger Mattias Näsström, operativ chef på Östgötatrafiken.
Den bakomliggande orsaken till förarbristen är enligt Mattias Näsström de nya avtalen om den särskilda kollektivtrafiken som trädde i kraft 1 juli i år.
– Innan dess gjorde vi en upphandling och i samband med denna ställde vi fler krav på de som lade anbud. Bland annat skärptes kraven på förarnas utbildning och anställningsförhållanden. Det här har de olika trafikföretagen inte lyckats uppfylla för alla förare. Dessutom har det varit sommarledigheter. Vi tror att det är detta som har gjort att man inte har lyckats få fram tillräckligt många godkända förare, säger Mattias Näsström.
Mattias Näsström hoppas att problemen ska vara lösta inom kort, men kan inte ge någon tidsuppskattning.
– Vi har en tät dialog med trafikföretagen och de ska ta fram handlingsplaner som vi ska följa upp. Vi måste helt enkelt få fram fler förare. Trafikföretagen har ingått ett avtal att utföra den här trafiken och de får betala dyra avgifter om de inte fullföljer sin del av avtalet. Vi har möjlighet att bryta avtalet. Problemet är att om det saknas förare så är det inte säkert att det finns fler förare hos andra företag heller.
– Det är ett stort fokus på att försöka lösa det här, eftersom det drabbar väldigt många. Inte bara i skolskjutstrafiken utan även inom färdtjänsten. Vi ser allvarligt på det hela och vi är många som arbetar för att lösa problemet.