Det var en fin servis i stengods för 2 484 kronor kvinnan investerade i. Vid köpet i butiken i Norrköping frågade hon personalen om det gick bra att diska servisen, bestående av tallrikar och skålar, i diskmaskin. Hon fick svaret att det gick bra och att den även kunde användas i mikrovågsugn.
Efter några månader gjorde kvinnan dock en tråkig upptäckt: det var repor i tallrikarna. Hon vände sig då till butiken och klagade. Kvinnan menade att hon inte hade fått någon information om servisens tålighet, varken muntligt eller skriftligt, trots att hon efterfrågat detta. Hon tyckte också att hon borde fått veta om risken för repor, eftersom hon då hade valt en annan servis. Men butiken motsatte sig kravet och menade att information om skötselråd finns på deras hemsida. Där står bland annat att repor kan uppstå av användning av bestick i rostfritt stål.
Kvinnan gick då vidare och anmälde ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nu har nämnden gett kvinnan rätt. Enligt konsumentköplagen ska nämligen en säljare upplysa köparen om sådant som köparen kan räkna med att bli upplyst om vad gäller varans egenskaper eller användning. Eftersom ett vanligt sätt att använda en servis är tillsammans med bestick i rostfritt stål, borde hon ha blivit upplyst om de speciella skötselråden, menar ARN. Nämnden rekommenderar nu butiken att låta kvinnan häva köpet. En majoritet av alla företag följer ARN:s rekommendationer.