Skyddsombud från Transportarbetareförbundet har vänt sig till Arbetsmiljöverket med begäran om arbetsmiljöåtgärder, föreläggande eller förbud, för att komma till rätta med stress och hög arbetsbelastning hos Vikbolandstaxi och Taxi Finans.
Det handlar om sjukresor, färdtjänst och skolkörningar. Taxibolagen får sina körningar från Östgötatrafikens beställningscentral. Skyddsombuden beskriver snäva körtider, och att förare kan få köra i flera timmar i sträck utan möjlighet till rast.
Taxibolagen känner sig bakbundna gentemot uppdragsgivaren Östgötatrafiken och har vänt sig dit med krav på att förare ska kunna utföra sina uppdrag på den faktiska tiden som går åt till varje uppdrag och att Östgötatrafiken måste utöka antalet fordon.
Östgötatrafiken har svarat att de inte har något arbetsgivaransvar för de förare som utför köruppdrag i den av Östgötatrafiken upphandlade trafiken, att ansvaret för arbetsmiljön ligger på taxibolagen.
Antalet fordon har utökats först i Linköping och nu i december även i Norrköping. Östgötatrafiken har också förstärkt bemanningen på förarlinjen för att möta det ökande antalet samtal från förarna, något som beror på många nya förare som inte alltid haft den utbildningsnivå som krävs, varför de haft större behov av hjälp från trafikledningen.
Skyddsombuden som enligt arbetsmiljölagen bara kan be Arbetsmiljöverket titta på taxibolagen har vänt sig dit med den begäran. Både de och bolagen vill att verket ska beakta samordningsansvaret.