Riksdagsledamoten Linda Westerlund Snecker (V) från Norrköping sitter i justitieutskottet. Hon har nu lämnat in en motion till riksdagen med tre förslag som ska öka trafiksäkerheten.
Det första handlar om inkomstrelaterade fortkörningsböter. Förslaget är att fortkörningsböter i likhet med dagsböter ska baseras på individens inkomst.
För att minska risken för att människor kör för fort bör bötesbeloppet vara kännbart, för alla, menar Westerlund Snecker.
"Om du kör för fort ska det svida lika mycket oavsett om du kör en dyr Tesla eller en gammal Ford! Därför har jag motionerat i riksdagen om att fortkörningsböter ska baseras på förarens inkomst – av var och en efter förmåga", skriver hon i ett Facebookinlägg.
I dag är det högsta bötesbeloppet för att ha kört för fort 4 000 kronor för alla, oavsett inkomst.
– Det svider ju betydligt mer om du är en ensamstående undersköterska än om du är en välbetald vd, säger Linda Westerlund Snecker.
– Det känns inte alls lika mycket för de som är höginkomsttagare, och fortkörning är allvarlig brottslighet. Vi vet att varje kilometer som du ökar i hastighet, desto större är sannolikheten att du dödar någon annan eller att du själv dör.
– Det är bara rimligt att det känns lika mycket i plånboken för den som kör fort.
I flera länder, till exempel i Finland, är fortkörningsböter baserade på inkomst.
– Där har vi väldigt välbetalda vd:ar som har fått väldigt höga summor i böter. Då blir det upprörda känslor. Det blir inte upprörda känslor för om det blir 4 000.
Det andra förslaget är att riksdagen ska ge Trafikverket i uppdrag att i samarbete med kommuner och polisen sätta upp fler fartkameror på kommunala vägar och i tätorter, inte bara på statliga vägar.
Linda Westerlund Snecker tänker till exempel på trafiksituationen runt skolor, där många kör alldeles för fort.
– Fartkameror räddar liv. Vi vet att folk sänker fastigheten både innan, under och efter fartkamerorna.
Det tredje förslaget är att regeringen ska tillsätta en utredning i syfte att se över om vållande till annans död genom att någon kört rattfull bör bedömas som dråp, med ett högre straffvärde och längre fängelsestraff.
– Det är allvarlig brottslighet. Det är ett förslag som vi drev från Vänsterpartiet på 1990-talet och som vi nu återupprepar. Allt för många sätter sig, efter de har druckit, bakom ratten.