Hur ska företag och deras ledare navigera i en osäker och föränderlig värld? Hur leder man en verksamhet som har ambitionen att vara en samhällsaktör?
– Kraven på att vara en samhällsaktör är så mycket större i dag. Det räcker inte med att leverera intäkter, säger kommunikationsrådgivaren Katarina Gentzel Sandberg som tillsammans med professor Jesper Falkheimer skrivit en bok om strategisk improvisation, ett nytt sätt att tänka och agera för ledare som en kompass för att kunna agera i takt med sin tid och omgivning.
Hon talar om ett värderingsstyrt ledarskap för att attrahera kompetens, bidra till samhället och bli ett långsiktigt hållbart företag.
I boken "Nu" intervjuar hon 20 ledare i Sverige om hur de lyckats navigera i det nya landskapet. Gemensamt för dem är att de leder människor som måste kunna ta egna beslut.
En av de som intervjuas där är Johan Kristiansson, 62, vd vid det kommunala fastighetsbolaget Sankt Kors i Linköping. På tisdagen kom han och Katarina Gentzel Sandberg till Östsvenska Handelskammaren, Kammarforum, i Norrköping för en föreläsning.
Katarina Gentzel Sandberg tecknade en värld med omvärldstrender, globalisering, individualisering, målstyrning, en värld där man kan välja vägen stelbent kontroll – eller situationsanpassning och tillitsbaserad styrning, där man likt en musiker improviserar utifrån en trygg ram, en väl planerad grundstruktur, i en verklighet som ofta består av kaos.
En tydlig tolkning av vad man vill uppnå är också viktig, för trygghet när man ska göra olika val, vilket Stefan Hector, chef för polisens nationella operativa insatsstyrka, en av de intervjuade i boken, gav exempel på. När Obama skulle komma till Stockholm sa Hector till de medarbetare som skulle garantera säkerheten: "Om du ska välja mellan Barack Obama och Fredrik Reinfeldt – då väljer du Barack Obama".
En ledare i dag måste också kunna skapa entusiasm och engagemang, och visa på visioner, säger Gentzel Sandberg.
Johan Kristiansson talar om att också räkna in andra värden, som inte är direkt fastighetsekonomiska, som att skapa arbetstillfällen. En av fastighetsbolagets grundläggande värderingar är nytänkande.
– Vi behöver inte veta exakt var vi ska landa för att kunna börja, säger Johan Kristiansson som var med och byggde upp tillväxtarenan Vreta Kluster.
Där det förr bara fanns en åker finns i dag 30 företag.