Det var i början på sommaren 2018 som kommunens nya kontaktcenter invigdes på förvaltningshuset Rosen. Tanken var att det skulle finnas en enhetlig informationsväg in i kommunen för medborgarna som härifrån ska kunna lotsas vidare till rätt destination: antingen via telefon, Facebook eller besök. Vid denna tidpunkt jobbade 15 femton personer här, varav elva informatörer från både den privata sektorn och kommunen.
Men sedan en tid tillbaka har det inte varit helt lätt att nå kontaktcenter på telefon och därmed inte heller att bli lotsad någonstans överhuvudtaget. En sagesperson till Folkbladet ringde till kontaktcenter vid ett antal tillfällen under flera dagar denna vecka för att komma vidare med ett relativt brådskande samtal om en orosanmälan till socialförvaltningen men parkerades varje gång i telefonkö och fick till slut söka sig fram via direktnummer till en tjänsteman som kunde koppla vidare.
På fredagen informerade kommunen om att det nu pågår ett intensivt arbete med "att lösa problematiken som uppstod i samband med en uppdatering av kontaktcenters telefoniplattform". På grund av dessa fel i uppdateringen når alltså vissa samtal utifrån inte kontaktcentret trots att det finns informatörer tillgängliga.
Man har ännu inte en tidsprognos för när samtliga fel ska vara åtgärdade men skriver att "leverantören som tillhandahåller telefoniplattformen arbetar aktivt tillsammans med kommunen för att lösa detta.".