Det var i december som en ung person med hörlurar skulle passera järnvägskorsningen vid Karlsro och inte uppmärksammade att tåget närmade sig. I sista sekund stannade personen och tåget, som färdades i 100 kilometer i timmen, passerade med endast en meter mellan dem.
Några dagar tidigare hade en annan fotgängare undkommit döden med hårsmån vid korsningen. Denne gick och pratade i sin mobiltelefon och uppmärksammade inte heller det kommande tåget. Tåget fick bromsa kraftigt och passerade också endast en meter ifrån – i 140 kilometer i timmen.
Med anledning av händelserna har Trafikverket nu gjort en utredning. Där konstateras att den höga hastigheten (upp till 180 kilometer i timmen) och avsaknaden av helbommar i kombination med dålig sikt för tågförare bidrar till risken för personolyckor. Sedan 2014 har totalt sju allvarliga händelser inträffat på platsen – där personer bland annat sprungit över spåret bara några hundra meter från tåget.
Korsningen är utrustad med ljud- och ljussignal och gångfållor med varningsskyltar. Hade den byggts idag hade den varit utrustad med helbommar. Trots det kan korsningen bli kvar i nuvarande form ända till år 2035, då den är planerad att slopas i samband med Ostlänkenprojektet. Efter de två allvarliga händelserna i december för Trafikverket nu en dialog med Ostlänkenprojektet för att se om man i samarbete med Norrköping kommun kan slopa den tidigare.