Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Pratade i mobilen – nära träffas av tåget

Två gånger på en vecka var personer nära att bli påkörda av tåget vid övergången vid Karlsro. Enligt Trafikverkets utredning missade de signalerna på grund av prat i mobil och bärande av hörlurar.

Tågen passerar i snitt nästan 6 gånger i timmen över övergången vid handelsområdet utmed Malmgatan.

Tågen passerar i snitt nästan 6 gånger i timmen över övergången vid handelsområdet utmed Malmgatan.

Foto: Sarah Olsson

Norrköpings kommun2020-04-09 06:45

Det var i december som en ung person med hörlurar skulle passera järnvägskorsningen vid Karlsro och inte uppmärksammade att tåget närmade sig. I sista sekund stannade personen och tåget, som färdades i 100 kilometer i timmen, passerade med endast en meter mellan dem.

Några dagar tidigare hade en annan fotgängare undkommit döden med hårsmån vid korsningen. Denne gick och pratade i sin mobiltelefon och uppmärksammade inte heller det kommande tåget. Tåget fick bromsa kraftigt och passerade också endast en meter ifrån – i 140 kilometer i timmen.

Med anledning av händelserna har Trafikverket nu gjort en utredning. Där konstateras att den höga hastigheten (upp till 180 kilometer i timmen) och avsaknaden av helbommar i kombination med dålig sikt för tågförare bidrar till risken för personolyckor. Sedan 2014 har totalt sju allvarliga händelser inträffat på platsen – där personer bland annat sprungit över spåret bara några hundra meter från tåget.

Korsningen är utrustad med ljud- och ljussignal och gångfållor med varningsskyltar. Hade den byggts idag hade den varit utrustad med helbommar. Trots det kan korsningen bli kvar i nuvarande form ända till år 2035, då den är planerad att slopas i samband med Ostlänkenprojektet. Efter de två allvarliga händelserna i december för Trafikverket nu en dialog med Ostlänkenprojektet för att se om man i samarbete med Norrköping kommun kan slopa den tidigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!