Den nya tekniken kan bli ett hjälpmedel för alla som kommer i kontakt med psykisk ohälsa. Matteusskolan i Norrköping har som första skola i landet fått prova materialet som tagit fram av Framvik på uppdrag av statliga innovationsmyndigheten Vinnova.
Kort förklarat tar deltagaren på sig ett par VR-glasögon och träder in i ett rum där "Kevin" finns. Miljön är 3D-animerad och välbekant för alla i Matteusskolan. Rummet ser exakt likadant ut som i verkligheten.
Kevin är en produkt av Framviks tekniska kunnande. Han mår dåligt, bär på olika problem, och är inledningsvis svårpratad.
Hanna Martinsson, barnrättsombud i Norrköpings kommun, passade på att prova utrustningen under en visning i Matteusskolan.
– Man går ganska snabbt från att tänka på att det är artificiellt till att allt känns som på riktigt och att man vill nå personen. Det var ett scenario som jag känner igen och är väldigt realistiskt, säger hon efter några minuters "samtal" med Kevin i Virtual reality (VR).
Hon tror att VR kan bli ett viktigt hjälpmedel i framtiden.
Utbildningsmaterialet riktas till lärare, elevhälsa och föräldrar. Syftet är att upptäcka psykisk ohälsa tidigt och att träna på att prata med barn och unga som mår dåligt.
– Det är jättebra att få öva på saker som inte gör skada. Att träna på att inte lägga över mina egna reaktioner på barnen. Det tänker jag är poängen med det hela, säger Hanna Martinsson.
Hon får medhåll av Linda Ruud, kurator och beteendevetare inom Norrköpings kommun:
– Det var häftigt, killen var först inte så intresserad av att prata och replikerna är trovärdiga. Jag har ju suttit i många såna här samtal tidigare. Jag blev faktiskt helt uppslukad av situationen och miljön, säger Linda Ruud när hon hängt av sig VR-glasögonen.
Fortsätter:
– Man kan spela upp olika scener så kan alla öva och träna ur olika yrkesgrupper. Sedan kan man dela med sig av varandra.
Tekniken används redan inom andra myndigheter, som polis, sjukvård och socialomsorg. Framviks grundare och VD, Maria Bauer, hoppas nu att Skolverket ska nappa på det här senaste projektet.
– Jag önskar såklart att verket anammar detta som en del i arbetet mot psykisk ohälsa. Jag hoppas de ser att det är ett bra sätt att undervisa i.
Hon berättar om den avancerade tekniken bakom "Kevin", som bär på flera hemligheter och ger olika svar beroende på hur frågorna ställs.
– Det som är världsnytt är talfunktionen, det är vad du säger som gör att mötet med Kevin blir bra eller dåligt.
Maria Bauer är själv beteendevetare, våldsexpert, internationell talare, föreläsare och handledare. Hon är en av grundarna till Framvik och företagets teknik finns i dag på samtliga sjukhus i Stockholmsområdet.
Genom att träna på svåra samtal i VR får man ny kunskap om hur man identifierar och bemöter barn och unga som befinner sig i riskzonen, menar hon.
Att pilotprojektet i skolans värld hamnade i Norrköping är lite av en tillfällighet, men Maria Bauer hade kontakter sedan tidigare på Matteusskolan och hon talar om ett lyckat samarbete.
Det gör också skolans rektor, Caroline Nilsson:
– Det kändes inte helt självklart hur det skulle fungera för utbildning men nu har vi haft möjlighet att testa det här och det är ett fantastiskt verktyg att använda sig av. Alla som möter människor i sitt arbete behöver en viss kompetens vad gäller samtal.