Ny strategi för besöksnäringen

Efter mångmiljonsmällen med Marvel-utställningen i fjol och nedläggningen av Upplev Norrköping ska nu kommunen ta fram en ny besöksnäringsstrategi. I veckan togs ett första steg.

Näringslivsdirektören Pontus Lindblom deltar i arbetet med att ta fram en ny besöksnäringsstrategi.

Näringslivsdirektören Pontus Lindblom deltar i arbetet med att ta fram en ny besöksnäringsstrategi.

Foto: Karoline Montero Araya

Norrköpings kommun2019-09-26 15:00

Efter att det kommunala evenemangsbolaget Upplev Norrköping lades ned i våras övergick besöksnäringsverksamheten i kommunens regi.

Under sommaren har flera stora evenemang genomförts, bland annat O-ringen, Stadium Sports Camp och Augustifesten.

I övergången ingick också ett uppdrag från kommunstyrelsen att tillsammans med näringen ta fram en ny besöksnäringsstrategi.

Det arbetet har nu påbörjats.

I veckan hölls en första workshop med representanter från näringsliv, kommun och andra samarbetspartners.

– Besöksnäringen är den snabbast växande näringen i Sverige just nu och Norrköping har alla förutsättningar att nå goda resultat. Jag är otroligt glad över den stora uppslutningen kring den första workshopen som ska bidra till att skapa en grund för fortsatt arbete, säger Pontus Lindblom, näringslivsdirektör, i ett pressmeddelande.

Den övergripande frågan som diskuterades var hur de tillsammans kan skapa en hållbar tillväxt inom besöksnäringen.

Under hösten ska en ny strategi för besöksnäringen tas fram som sedan kommunfullmäktige ska fatta beslut om.

En strategi som sedan ska ligga till grund för en årligt framtagen verksamhetsplan.

– Samverkan mellan kommun och näringsliv är viktigt, genom att påbörja arbetet med en besöksnäringsstrategi har vi möjligheten att påverka och bidra med kunskap i processen. Några av de områden vi arbetat med är utbud, målgrupper, ansvar och utmaningar för tillväxt, säger Stefan Papangelis, Happy Moments Norrköping AB, i pressmeddelandet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!