I och med utvecklingen av Inre hamnen och bostäderna som ska byggas där behöver Norrköpings Hamn flytta sin verksamhet därifrån.
Istället ska Pampushamnen och Öhmansterminalen rustas upp och byggas ut.
Arbetet med utvecklingen av Öhmansterminalen har pågått i ett par år och är nu i sitt slutskede och nu har det blivit dags att inleda utbyggnaden av Pampushamnen.
Det ska byggas 220 meter ny kaj, hamnbassängen ska utökas och det planeras för en ny hamnplan med stora ytor för containers och annat.
– Hamnverksamheten ger plats åt stadsutvecklingen, samtidigt utvecklar vi vår verksamhet och gör hamnen mer modern. Vi kortar transportavstånden, vi bygger smart och gör framtidens logistiklösningar. Vi har ett bra läge här med den nya Kardonbanan och närheten till E4:an, säger Eric Gustavsson, projektledare på Norrköpings Hamn.
Projektet inleds med ett omfattande muddringsarbete. Närmare en miljon kubikmeter bottenmaterial ska flyttas från Pampushamnen och dumpas i ett område nordost om Esterön.
För att få tillstånd till det här har Norrköpings kommun som är uppdragsgivare gjort en ansökan om miljötillstånd hos mark- och miljödomstolen. En ansökan som vann laga kraft i fjol.
– Det har gjorts flera undersökningar vad här kan få för miljöpåverkan och man har gjort inventeringar av växter och djur på botten och så vidare. Det är väldigt tydligt uppstyrt vad vi får och inte får göra. Den vegetation som nu finns på botten kommer tillfälligt att försvinna, men den återhämtar sig sen. Föroreningsmässigt är det absolut ingen miljöpåverkan utan det är rena massor vi kör. Det material som är lite förorenat tar vi upp på land och kör till Hällaupplaget i närheten av hamnen, säger Eric.
En annan sak de måste ta hänsyn till är hur grumligt vattnet blir. Det kommer kontinuerligt att göras kontroller och mätningar för att se till så att de ligger på en okej nivå.
Blir det för grumligt stannar de av arbetet under en tid. Daniel Andersson, miljökonsult, tror dock inte att det ska behöva bli något stort bekymmer.
– Jag tror vi kommer mäta upp väldigt låga halter och det är främst i närheten av dumpnings- och muddringsområdet. Några hundra meter därifrån kommer man nog inte märka av det så mycket, säger han.
De kommer även att genomföra sprängningar under vattnet. För att säl och andra djur inte ska drabbas kommer de att varnas och det görs med små, små detonationer.
Kommer folk som bor runt Bråviken att märka av att det sprängs?
– Det kan höras lite, men det är under vatten och vatten har en väldigt dämpande effekt. Det är framför allt i hamnen det kommer att märkas. Där har vi diverse kontrollåtgärder för att fartygen inte ska gå för nära sprängplatsen, säger Eric.
Senast det muddrades i Bråviken var 2010-2011. Då var det Sjöfartsverket och Norrköpings kommun som genomförde ett stort projekt. Då muddrades mer än tre gånger så mycket material.
Det här muddringsarbetet ska vara klart 2021 och hela utvecklingen av Pampushamnen planeras vara färdig 2024.
– Det här gör att vi kommer få en helt annan flexibilitet. I dag begränsas vi av att vi har olika djup i hamnen. På sikt tror vi att bredden i hamnbassängen kommer vara viktig för att attrahera större fartyg men det primära är att vi nu får ett fullgott djup i hela Pampushamnen, säger Magnus Grimhed, försäljningschef Norrköpings Hamn.