– Vi informerade tekniska nämnden i dag om planerna och hur långt vi har kommit, säger Andreas Lundqvist, trafikplanerare i Norrköpings kommun.
Något exakt antal cyklar är inte bestämt och kommunen kan inte säga nej till etableringen, men Andreas Lundqvist är positiv till att man för en dialog om villkoren.
– Vi fortsätter att arbeta framåt och för även samtal med andra kommuner som redan har el-sparkcyklar för att få till så bra avtal som möjligt, säger Andreas Lundqvist.
Senaste tiden har det framkommit kritik som bland annat rör hur fort el-cyklarna får framföras, var de får framföras och var de får parkeras. För meningen är inte at de ska ligga och drälla över hela staden och på det sättet vara en olycksrisk för bland annat synskadade.
En el-sparkscykel får dock inte gå fortare än 20 kilometer i timmen, för då räknas det inte längre som en cykel utan som en el-moped.
– Men tillexempel på Skvallertorget är det gångfart som gäller och då gäller samma hastighet för el-sparkcyklar och det ska ju vara möjligt attanpassa maxhastigheten på el-cyklarna, säger Andreas Lundqvist.
Hur ser ni på risken att fastna i spårvagnsspåren med el-cykeln?
– Olycksstatistiken för att fastna i spårvagnspår är sånt vi också tittar på. Vi tror dock att den 2-3 kilometer långa medelanvändningssträckan snarare tar folk till kollektivtrafiken, säger Andreas Lundqvist.
Tror du att de cyklandepolitikerna Lars Stjernkvist och Reidar Svedahl kommer att byta från vanlig cykel till elsparkcykel nu?
– De håller nog fast vid sina cyklar, men är inte främmande för att prova.