Det var i mitten av september som norrköpingsbon skulle flyga från Arlanda till USA. Flyget var försenat med fyra timmar, varpå mannen senare krävde ersättning från flygbolaget. Men flygbolaget sa nej och hänvisade till att förseningen orsakats av "extraordinära omständigheter". Mannen har nu genom ett ombud gått vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Ombudet är ett företag som hjälper passagerare att få ut kompensation vid flygförseningar. De hänvisar till en EU-förordning enligt vilken mannen och hans resesällskap skulle ha rätt till en kompensation på 600 euro vardera, alltså totalt 1 200 euro.
Enligt EU:s regler ska flygbolag ge ersättning till passagerare som drabbas av en försening på mer än tre timmar. Hur stor ersättningen ska vara avgörs av flygresans längd och högsta beloppet är 600 euro. Men om förseningen beror på ”extraordinära omständigheter", som väderförhållanden eller säkerhetsrisker, är flygbolaget inte skyldigt att ge ersättning. Bedömningen görs från fall till fall.
Anmälningar som rör reguljärflyg blir allt vanligare hos ARN. Mellan 2017 och 2019 nära nog fördubblades ärendena. Majoriteten av dem rörde försenade och inställda flyg. Under 2019 företräddes ungefär hälften av anmälarna av ombud, dessa fick dock inte rätt i större utsträckning än de som anmälde själva.
ARN kommer nu att pröva ärendet och fatta ett beslut som är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. De flesta företag följer ARN:s beslut.