"Norrköping ska bli en av Sveriges tio främsta upplevelsedestinationer".
Det menar nystartade Norrköpings Besöksnäringsförening som drivs på ideell basis. Syftet är, enligt föreningens egna ord, "att stödja medlemmarnas intressen genom att verka för Norrköpings bästa, en stark framtidstro och vi-känsla".
Kort sagt: Norrköping ska bli en attraktivare plats att bo, leva och verka i.
– Att vi behövs är uppenbart. Norrköping är på väg att halka efter ordentligt i attraktionskraft av flera skäl. Vi vet vad Norrköping går för, säger styrelseordförande Lina Skandevall.
I styrelsen figurerar många kända namn med anknytning till flera av Norrköpings mest välkända varumärken.
Som Stefan Papangelis från Happy Norrköping, Olle Tholén, Crazy Pictures och Christine Karmfalk, Kolmårdens Djurpark. Men här finns även representanter från framgångsrika idrottsklubbar som IFK Norrköpings Michael Sturehed.
Föreningen säger sig stödja och aktivt medverka i det kommunägda bolaget Upplev Norrköping AB:s uppdrag att med Norrköpings platsvarumärke identifiera och bidra till en stark varumärkesidentitet.
– Det finns en enorm kraft, vilja och kompetens i styrelsen, enligt ledamot Stefan Papangelis.
Upplev Norrköpings styrelseordförande Alex Nejdemo är positiv till föreningen.
– För Upplev Norrköping är det mycket viktigt att samarbeta med näringslivet. Att det nu finns ett forum som samlar hela bredden av näringslivet med en tydlig röst är värdefullt, säger han.