Det nya bidragssystemet till vägföreningarna i Norrköpings kommun, vilket Folkbladet berättat om i flera artiklar, ska upp i tekniska nämnden den 14 december.
– Och vårt nya förslag kommer troligen inte att gillas av alla vägföreningar i Norrköping, men vi har i alla fall försökt få fram ett så rättvist förslag som möjligt, sa tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson (C) vid en pressträff den 3 december i år.
Moderaterna gör tummen ned och vill att förslaget ska gå på återremiss. Annars blir det nej tack från stadens näst största parti på tisdag.
– Vi ser förslaget som ett lappande och lagande. Man löser ju inte grundproblemet som handlar om vilken infrastruktur och vilken standard kommuninvånarna ska kunna räkna med, säger Simon Johansson, oppositionsråd för Moderaterna i Norrköping.
Gruppledaren Sophia Jarl håller med:
– Summan av vår kritik är att det finns saker som är outredda, och några som är juridiskt relevanta att reda ut innan ett beslut kan fattas.
Hon ger ett exempel:
– Kommunen har byggt lekplatser som man nu inte längre vill ta hand om, utan skjuter över skötseln på vägföreningen. Vi anser det finns juridiska oklarheter kring detta. Allt handlar inte om vägar utan också om vilken miljö våra barn ska växa upp i.
En majoritet av vägföreningarna hoppades länge att kommunen skulle ta över drift och skötsel. Något som Kvartetten menar skulle bli väldigt kostsamt.
– Det är orättvist att vi ska få betala för de här uppgifterna när man i andra områden får det här på skatten. Att man nu vill föra över ännu mer på vägföreningarna ökar orättvisorna mellan grupperna, sa Sture Valund, ordförande i Åby-Jursla vägförening i en intervju med Folkbladet den 18 november.
Även Moderaterna menar att det finns aspekter av orättvisa i förslaget.
– Det blir en dubbelbeskattning och ingen skattebetalare ska behöva betala två gånger, säger Sophia Jarl.
Kvartetten hävdar att frågan är komplicerad, men det tycker inte Moderaterna.
– Man behöver bara klargöra vad kommunen ska ha ansvar för och vilken standard som är rimlig vid ett övertagande. En liten vägförening behöver kanske inte ha samma standard och bredd som gatorna inne i stan, säger Simon Johansson.
Sophia Jarl:
– Fler och fler får upp ögonen för det orimliga i hanteringen. Medborgarna har varit snälla på de här orterna och nöjt sig med att betala skatt och avgifter utan att gnälla.