LÀrarfack-topp pÄ De Geerbesök

Förstatligande av skolan och ett ökat fokus pĂ„ lĂ€rarnas kunskapsförmedlande: det Ă€r LĂ€rarnas riksförbunds ordförande Åsa FahlĂ©ns förslag pĂ„ hur man kan förbĂ€ttra skolan.

Niclas Sjöström, kommunombud för LĂ€rarnas riksförbund samt  samt förbundsordföranden Åsa Fahlen i samtal med Staffan Inge, vaktmĂ€stare pĂ„ De Geer-gymnasiet.

Niclas Sjöström, kommunombud för LĂ€rarnas riksförbund samt samt förbundsordföranden Åsa Fahlen i samtal med Staffan Inge, vaktmĂ€stare pĂ„ De Geer-gymnasiet.

Foto: Patrik Selsfors

Norrköpings kommun2019-09-18 19:00

PĂ„ tisdagen fĂ„r De Geerskolan besök av Åsa FahlĂ©n, förbundsordförande för LĂ€rarnas riksförbund, hon har varit i Norrköping för ett annat Ă€rende och passar, tillsammans med kommunombudet Niclas Sjöström, pĂ„ att besöka den Ă€revördiga gymnasieskolan för att samtala med lĂ€rare och ta en rundvandring.

I fikarummet sitter en handfull ur personalen och det blir genast lite smĂ„prat om skolans historik och storlek men snart dyker ocksĂ„ frĂ„gor upp som exempelvis om rĂ€tten till fortbildning och frĂ„nvaron av pengar till densamma. 

Folkbladet fÄr en stund med förbundsordföranden som ser finansieringen av skolan som den viktigaste frÄgan.

– Vi tycker att ett förstatligande av skolan Ă€r rĂ€tt vĂ€g att gĂ„. Som det Ă€r idag kan kommunerna prioritera pĂ„ olika sĂ€tt inom skolan, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n som ocksĂ„ trycker pĂ„ vikten av likvĂ€rdighet mellan skolorna.

– Men idag har vi bĂ„de bristande likvĂ€rdighet och sjunkande resultat.

En annan sak som hon menar Àr absolut nödvÀndigt Àr att höja lÀraryrkets löner och status samt betona kunskapsförmedlingen.

– NĂ€r det gĂ€ller lĂ€rarna mĂ„ste man fĂ„ mer tid att förbereda och genomföra undervisning, vi mĂ„ste fokusera pĂ„ undervisningen. Sedan Ă€r det viktigt att det Ă€r en god miljö i skolan och att eleverna Ă€r trygga men det Ă€r ju för att man ska kunna lĂ€ra sig nĂ„nting, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n.

– Om lĂ€rarna fĂ„r chansen att förbereda och undervisa och lĂ€ra ut dĂ„ kommer fler att vilja utbilda sig till lĂ€rare eller stanna kvar i yrket och dĂ„ kommer ocksĂ„ statusen att stiga.

Hur kan yrkets status ha sjunkit sÄ mycket under de senaste 50 Ären?

– Det har nog handlat ganska mycket om utjĂ€mning och jag mĂ„ste nog sĂ€ga att vi i Sverige ocksĂ„ haft visst kunskapsförakt. LĂ€rare har nog alltid slagits för att fĂ„ göra sitt jobb men har inte haft den stöttningen uppifrĂ„n, istĂ€llet har det blivit en betoning pĂ„ det sociala, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n.

– Det har inte varit sĂ„ viktigt vad eleverna skriver utan att dom skriver. Man har helt enkelt inte tryckt tillrĂ€ckligt pĂ„ det hĂ€r med kunskap och vad det beror pĂ„ Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga.

Hon betonar vikten av en fungerande skola för ett fungerande samhÀlle.

– Vi har inte bara rĂ€tten att gĂ„ i skolan utan vi har ocksĂ„ skolplikt, alla barn mĂ„ste gĂ„ i skolan. Det beror pĂ„ att det handlar om att kunna vara en samhĂ€llsmedborgare i slutĂ€ndan, avslutar Åsa FahlĂ©n.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!