PÄ tisdagen fÄr De Geerskolan besök av à sa Fahlén, förbundsordförande för LÀrarnas riksförbund, hon har varit i Norrköping för ett annat Àrende och passar, tillsammans med kommunombudet Niclas Sjöström, pÄ att besöka den Àrevördiga gymnasieskolan för att samtala med lÀrare och ta en rundvandring.
I fikarummet sitter en handfull ur personalen och det blir genast lite smÄprat om skolans historik och storlek men snart dyker ocksÄ frÄgor upp som exempelvis om rÀtten till fortbildning och frÄnvaron av pengar till densamma.
Folkbladet fÄr en stund med förbundsordföranden som ser finansieringen av skolan som den viktigaste frÄgan.
â Vi tycker att ett förstatligande av skolan Ă€r rĂ€tt vĂ€g att gĂ„. Som det Ă€r idag kan kommunerna prioritera pĂ„ olika sĂ€tt inom skolan, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n som ocksĂ„ trycker pĂ„ vikten av likvĂ€rdighet mellan skolorna.
â Men idag har vi bĂ„de bristande likvĂ€rdighet och sjunkande resultat.
En annan sak som hon menar Àr absolut nödvÀndigt Àr att höja lÀraryrkets löner och status samt betona kunskapsförmedlingen.
â NĂ€r det gĂ€ller lĂ€rarna mĂ„ste man fĂ„ mer tid att förbereda och genomföra undervisning, vi mĂ„ste fokusera pĂ„ undervisningen. Sedan Ă€r det viktigt att det Ă€r en god miljö i skolan och att eleverna Ă€r trygga men det Ă€r ju för att man ska kunna lĂ€ra sig nĂ„nting, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n.
â Om lĂ€rarna fĂ„r chansen att förbereda och undervisa och lĂ€ra ut dĂ„ kommer fler att vilja utbilda sig till lĂ€rare eller stanna kvar i yrket och dĂ„ kommer ocksĂ„ statusen att stiga.
Hur kan yrkets status ha sjunkit sÄ mycket under de senaste 50 Ären?
â Det har nog handlat ganska mycket om utjĂ€mning och jag mĂ„ste nog sĂ€ga att vi i Sverige ocksĂ„ haft visst kunskapsförakt. LĂ€rare har nog alltid slagits för att fĂ„ göra sitt jobb men har inte haft den stöttningen uppifrĂ„n, istĂ€llet har det blivit en betoning pĂ„ det sociala, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n.
â Det har inte varit sĂ„ viktigt vad eleverna skriver utan att dom skriver. Man har helt enkelt inte tryckt tillrĂ€ckligt pĂ„ det hĂ€r med kunskap och vad det beror pĂ„ Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga.
Hon betonar vikten av en fungerande skola för ett fungerande samhÀlle.
â Vi har inte bara rĂ€tten att gĂ„ i skolan utan vi har ocksĂ„ skolplikt, alla barn mĂ„ste gĂ„ i skolan. Det beror pĂ„ att det handlar om att kunna vara en samhĂ€llsmedborgare i slutĂ€ndan, avslutar Ă sa FahlĂ©n.