I sitt förslag till yttrande till Trafikverket om Ostlänkens påverkan på natur och miljö skriver kommunen att man skulle se positivt på en fortsatt dialog om hur tillfällig infrastruktur och massor i lämpliga fall kan nyttjas och återanvändas lokalt.
Folkbladet har nyligen skrivit om oron i Kolmården för vilka konsekvenserna blir om sprängmassorna från tunnelbygget dumpas i närheten av bland annat Torsjön, i nästa vecka kommer ett förslag på yttrande till Trafikverkat att tas upp i kommunstyrelsen.
När det gäller massahanteringen så vill kommunen ha en fortsatt dialog med Trafikverket.
– På den aktuella sträckan kommer mycket stora mängder överskottsmassor behöva hanteras. Överskottsmassor kan både vara en stor tillgång om man hittar avsättning för dem i andra anläggningsprojekt men kan vara en stor ekonomisk och miljömässig belastning för samhället om man inte hittar avsättning för massorna eller inte kan hantera det på ett kostnadseffektivt och miljömässigt sätt.
I tjänstemannaförslaget till yttrande skriver man även att friluftslivet i Kolmårdsskogarna kommer att få en stor påverkan.
– Det är av stor vikt att kommande järnvägsplan utformas så långt som möjligt så att man bibehåller möjligheterna att ta sig till de målpunkter som nuvarande vandringssträckor ger möjlighet till under byggtiden samt efter genomförandet. Det är också av stor vikt att verksamheter kopplade till järnvägsbygget tar största möjliga hänsyn för att inte påverkar fasta rekreationsplatser, som bland annat bad och camping, genom störning så som buller och vibration.
– Det är fler platser som föreslås än den vid Torsjön, vi tittar på förslagen på en övergripande och strategisk nivå. Målet är att inte behöva använda alla de ytor som är utpekade, säger kommunens projektledare Kaire Ruus.
Hon hoppas även på en fortsatt dialog innan slutligt beslut om lagringsplatser tas.
– Vi har, vad vi kallar en "massdialog" med Trafikverket om frågor som rör vad som ska hända med gräv- och sprängmassorna och där vi ser vad de har för möjligheter för de bästa lösningarna så att man inte förstör så mycket, säger Kaire Ruus.
Det bästa, menar hon, är om någon entreprenör har användning direkt för massorna så att man inte ens behöver använda de föreslagna platserna för mellanlagring.
– Det är det vi jobbar för, säger hon.