Hamnen blir hub i järnvägssatsning

Det första direkttåget med last från Velno, Nederländerna till Norrköpings hamn har lossats - en satsning som är goda nyheter för miljön.

Det nya direkttåget mellan Velno och Norrköpings hamn lossades på onsdagsmorgonen efter sin premiärtur.

Det nya direkttåget mellan Velno och Norrköpings hamn lossades på onsdagsmorgonen efter sin premiärtur.

Foto: Norrköpings hamn

Norrköpings kommun2019-09-05 06:45

På onsdagen skedde premiären för en ny satsning där det nederländska logistikföretaget Westerman Multimodal Logistics samarbetar med Norrköpings hamn i en direkttrafik med kombitåg mellan den centrala noden Venlo i Nederländerna och Norrköpings hamn. 

Det första tåget lossades på onsdagsmorgonen och ska på kvällen lastas för att sedan återvända genom Europa till Venlo med gods. Det handlar om vad som kallas "intermodala" godstransporter vilket innebär en miljövinst.

– Den övergripande affärsiden är att Westerman erbjuder det här kombitåget där man lastar trailers eller containrar nere i Venlo, sedan går det direkt genom Europa till Norrköpings hamn där det lossas, berättar Magnus Grimhed, försäljningschef i Norrköpings Hamn AB.

– Sedan färdas godset vidare den kortare sträckan med lastbil ut till Norrköping, Linköping eller vart kunden nu kan vara. Man kortar alltså antalet kilometer på landsväg.

Trafiken uppgår nu till tre heltåg i veckan men man planerar att detta ska öka till daglig trafik. I ett pressmeddelande skriver Norrköpings hamn att man genom att flytta långväga godstransporter från väg till järnväg på detta sätt reducerar utsläppen med mer än 50 procent.

– Det här är helt i linje med vår ambition att bygga en hållbar hamn och framförallt att bidra till hållbara transporter, säger Magnus Grimhed.

Vad tror du det beror på att man valt just Norrköpings hamn som destination?

– Det finns flera anledningar: en är hur godsbalansen ser ut, där ligger Norrköping väldigt bra till. Här finns stark exportindustri som exempelvis Fiskeby och Holmen – samtidigt har vi importerande bolag som Rusta och Stadium vilket gör att sådan här trafik får last både in och ut mer eller mindre till samma punkt, bedömer Magnus Grimhed.

– Sedan ser man också att kommunen och Trafikverket satsar på bygget av Kardonbanan med elektrifiering vilket betyder att man slipper komma in till bangården i staden, koppla om och ta diesellok sista biten. I framtiden kan man åka direkt från Venlo rakt in på terminalen med ett ellok.

Pelle Jonsson, svensk representant för Westerman uttalar sig om satsningen i ett pressmeddelande:

– Med Norrköping som bas ser vi ett intressant område med en stark export och import. För kunderna är det viktigt med pålitlighet och stabila ledtider, men också att kunna bidra till en minskad miljöpåverkan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!