Svenska folket älskar sina sötsaker och lösviktsgodiset har en speciell plats i hjärtat hos många.
Ofta är det också det folk brukar fylla sin påskägg med och så här års brukar försäljningen av lösviktsgodis skjuta i höjden, men i år är situationen en annan.
Coronaviruset har fått många att akta sig för just lösviktsgodis eftersom de är oroliga för smittorisken.
På City Gross i Norrköping har de märkt av en tydlig skillnad mot hur det brukar se ut.
– När det gäller lösviktsgodisförsäljningen så märker vi och har märkt sedan den här krisen började att vi haft en nedgång på försäljningen. Det gäller inte bara godis utan även övriga varor som vi säljer i lösvikt, säger John Svensson, butikschef.
Enligt Livsmedelsverket bedöms dock risken för att bli smittad av corona när man plockar eller äter godis vara mycket liten.
”Det finns i dag inget som tyder på att man blir sjuk om man äter vare sig lösgodis eller andra livsmedel som det finns coronavirus på. Det har inte rapporterats att någon har smittats med det nya coronaviruset på det sättet. Coronavirus smittar främst via mikroskopiska droppar i luften som kommer ner i luftvägarna – inte via magtarmkanalen. Risken för att bli smittad med coronavirus när man tar på eller äter lösgodis bedöms vara mycket liten”, skriver Livsmedelsverket på sin hemsida.
På City Gross har de vidtagit ett flertal åtgärder för att försöka minimera smittrisken.
Godisskoporna diskas och rengörs till exempel så fort de har använts.
– Vi har även satt upp avståndsdekaler så att det inte blir för många som står och plockar samtidigt och vi har värdar ute i butiken som ser till att det inte blir för många på samma plats.
För att kompensera för tappet i lösviktsförsäljningen har de jobbat mer med paketerade lösningar i år. Olika påskägg och lådor som redan är fyllda med godis.
– Vi har försökt att hitta andra lösningar istället och vi ser också att vi säljer mer av det färdigpaketerade godiset i år, säger Svensson.
På Willys i Mirum Galleria har de sett en liknande trend. Det säljs mindre lösviktsgodis och mer färdigpaketerat istället.
– Ja, vi har märkt en förskjutning av godisförsäljningen mot förpackat godis, säger Cecilia Larsson, butikschef.