Trafikverket meddelade i våras att tio miljarder kronor behöver sparas i Ostlänkenprojektet.
En förändrad sträckning mellan Klinga och Bäckeby och sänkt topphastighet är några av de saker som föreslagits.
Under året har Trafikverket tittat på fler sätt att spara pengar.
– Vi utreder om vi kan korta Norrköpingstunneln, alltså tunneln ut ur Norrköping. Enligt det förslag som ligger så kommer tunneln gå upp någonstans vid Klinga bergtäkt. Nu tittar vi på om vi kan korta den och det finns olika förslag på var den skulle kunna gå upp istället, säger Axel Werner, projektledare på Trafikverket.
Andra förslag är att dra ner på antalet spår vid centralstationen och att minimera flytten av Södra stambanan.
De ser även över valet av linjesträckning vid Kolmården. Tanken är att det ska byggas en tunnel där.
Det första förslaget innebar att den totala längden tunnlar skulle bli så kort som möjligt, men det skulle också medföra vissa byggnadstekniska risker som kan ge skenande kostnader.
Då valde man istället att projektera en enda lång tunnel genom hela Kolmårdsberget. Nu ser man över om valet mellan de två alternativen var rätt.
Det ryktas om att Ostlänken kan flyttas ut utanför Norrköping centrum. Finns det någon sanning i det?
– Det går att spekulera på olika sätt hur vi kan spara pengar. Men att flytta själva huvudspåret utanför Norrköping är inget vi utreder i dagsläget, säger Werner.