Undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet har nu mätt deltagarnas upplevelse av O-ringen som arrangerades i somras i Norrköping via en webbenkät där man intervjuat deltagare. I en evenemangsrapport presenteras nu resultatet där det sammanvägda NKI (Nöjd Kund Index) blir 77 av 100 möjliga: ett högt betyg enligt Upplevelseinstitutet.
Även det samlade helhetsintrycket är högt: 4,4, vilket är en toppnotering för O-ringen.
– Det gläder mig oerhört mycket att se dessa fina betyg som våra deltagare gett oss. Det innebär framför allt en stor hyllning till våra ovärderliga 1400 ideella funktionärer som lagt ner nästan 100 000 ideella timmar under 3-års tid för att skapa detta uppskattade O-Ringen-arrangemang, säger Tomas Öberg, generalsekreterare O-Ringen Kolmården 2019 i ett pressmeddelande.
Deltagar- och besökssiffrorna är också de i höjd med de bästa i O-ringens historia: 21 221 deltagare samt 24 061 besökare kom hit i samband med evenemanget.
Med så många människor i omlopp har det naturligtvis betytt plussiffror när det gäller besöksnäringen i stort. I den turistekonomiska rapporten framgår att turismen omsatte omkring 143 miljoner kronor fördelade på restaurangbesök, logi och shopping.
– Det här visar att Norrköping har kapaciteten att arrangera stora idrottsevenemang som är välorganiserade och uppskattas av både deltagare och besökare. Det har en stor betydelse för besöksnäringen i hela regionen, kommenterar Reidar Svedahl (L).