Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Boende bad om hjälp – fick kränkande sms-svar

Under flera timmar bad brukaren personalen om hjälp via sms, men möttes av förminskande ord, misstro och hot. En utredning har nu bedömt händelsen som ett missförhållande enligt Lex Sarah.

Personalen hade under flera timmar enbart sms-kontakt med brukaren – som upprepade gånger nekades hjälp. Bilden är en arkivbild.

Personalen hade under flera timmar enbart sms-kontakt med brukaren – som upprepade gånger nekades hjälp. Bilden är en arkivbild.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Norrköpings kommun2020-02-19 06:45

Det var i augusti strax innan klockan sex på morgonen som brukaren, som är boende inom en verksamhet för personer med funktionsnedsättningar, skickade ett sms till personaltelefonen. Först tre timmar senare fick hen svar. Under hela dagen fortgick sedan den sms-konversation som föranlett vård- och omsorgskontorets Lex Sarah-utredning. I utredningen framkommer att personen flera gånger bad personalen om hjälp och stöd, bland annat med att byta inkontinensskydd och att tvätta sig – utan resultat. Personalen nekade helt hjälpen eller satte upp villkor för stödet. I sms:en ifrågasatte personalen dessutom personen och använde sig av “förminskande ord”. De hotade också med att ringa polisen om personen fortsatte att “förstöra sin lägenhet”. Nu har kommunens utredare konstaterat detta som ett missförhållande enligt Lex Sarah.

– Det är absolut inte okej, säger Peter Warma, områdeschef. 

– Och sms-kontakt ska endast användas i enstaka fall och då bara som en meddelarfunktion om brukaren till exempel inte är hemma. Det får inte bli ett arbetssätt som ersätter personlig kontakt.

Utredarna bedömer att orsakerna till det inträffade bland annat är bristande rutiner kring bemötande och en hög personal- och chefsomsättning på enheten. I somras upptäcktes också en stor mängd avvikelser från enheten och en utredning startades.

– Den utredningen, som pågått parallellt med den här Lex Sarah-utredningen, visar på liknande orsaker och brister, säger Peter Warma.

Efter en genomlysning av verksamheten har flera åtgärder vidtagits. Bland annat har rutiner för kommunikationsvägar satts upp och fler stödpedagoger tillsatts. Utredarna bedömer risken för att något liknande inträffar som liten.

– Sedan september är det en ny chef som har jobbat väldigt mycket med arbetssättet och det är ett flertal nya medarbetare. Nu fungerar det väldigt bra, säger Peter Warma.

Hur ska ni se till att liknande saker inte inträffar på andra enheter? 

– Sedan i november använder vi oss av ett nytt material för överlämning vid chefsbyten för att säkerställa att all information kommer med.

Personalen som skickade sms:en arbetar inte längre kvar på enheten, men fortfarande inom vård- och omsorg, enligt Peter Warma. Den drabbade brukaren erbjöds individuellt stöd och samtal. Utredningarna kan leda till en anmälan till IVO.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!