Det är två syskonpar som ser till att franchise-kedjan Pinchos kommer till stan i februari nästa år. Emelie och Elin Fredriksson och Samuel och Viktor Gergin heter de och just nu pågår förberedelserna för fullt i lokalen i hörnet Kungsgatan/Vattengatan.

– Det är inte ens två månader kvar, så nu är det full fart! säger Emelie.

Pinchos startades i Göteborg för tre och ett halvt år sedan. I dag finns det 14 restauranger och fler ligger i pipeline. Konceptet är små tapasrätter från hela världen i cirkusmiljö. Emelie berättar:

Artikelbild

| Tapas. Smårätter från hela världen i cirkusmiljö är konceptet.

– Tanken är att det ska finnas något för alla. Pinchos betyder "småplock". På de flesta tapasrestauranger är tapasrätterna lite större, men här är de mindre och billigare, så man ska våga testa lite nytt.

Tanken är att gästerna ska kunna vara med och påverka smaker och rätter. Restaurangen finns på facebook och instagram, precis som de flesta människor i dagens samhälle.

– Där kan man vara med och rösta, till exempel vilken smak vi ska ha på pannacottan. Vi försöker ta in nya rätter, beroende på vad folk tycker och tänker, säger Emelie.

Mobilen är även ett måste vid beställning. När man kommit i restaurangen, fått sig en popcornstrut med menyförslag, loggar man in i appen och gör sin beställning. När maten är klar, plingar mobilen till och man hämtar sin mat i luckan. Vid en första tanke kan det kännas som att restaurangen inte vill ha så värst mycket kontakt med sina gäster, men när man hör hur det går till, integrationen i sociala medier, och hur personalen går runt bland sina gäster, med andra uppdrag än att ta emot beställningar, ändras den tanken.

– Personalen går runt och ser till att gästerna har det bra. Pratar med dem och så. Det ska kännas som att komma hem till en kompis. Skönt häng, man känna sig avslappnad! förklarar Emelie och fortsätter:

– Personalen är myskonsulenter! De ska se till att alla har det bra, det är den viktigaste uppgiften.

När den första Pinchosrestaurangen startade i Göteborg, vände man sig framför allt till kvinnor mellan 20 och 40 år. Nu vet man att besökare av båda könen i alla åldrar kommer dit. Och app-beställningen verkar vara en "upp-piggare", även för de som kanske inte är så vana mobilanvändare.

– Det är faktiskt ofta de som uppskattar det allra mest! De säger att "jag klarade det, det här måste jag berätta om för mina vänner", säger Emelie.